Dansk teknologi kan skabe grøn bil-revolution
Industri og forskning i Nordjylland er klar med et unikt koncept, der med metanol og brændselscelle-teknologi kan gøre bilismen miljøvenlig – uden de ulemper, som biler på alternativ energi hidtil har haft.
Arbejdet med at kombinere el-biler, brændselscelleteknologi og metanol er forsøgt andre steder i verden, men med SerEnergys nye højtemperatur-PEM-brændselscelle får konceptet en hidtil uset virkningsgrad, som gør det unikt i sammenligning med de tidligere forsøg. Når det nye koncept er implementeret i en bil, vil både energiforbrug og brændstofudgifter være halveret i forhold til en tilsvarende benzinbil. Konceptet er udviklet i samarbejde med Institut for Energiteknik på AAU med støtte fra Vækstforum for Nordjylland samt Energistyrelsens EFP-program under Nordjysk H2FC Center.
- Der er mange fordele ved elbiler, men hidtil har de ikke kunnet køre særligt langt på en opladning. Men med vores nye koncept kan bilen ved hjælp af en brændselscelle lade sig selv op undervejs. Den nye brændselscelle kører på metanol, som kan produceres ud fra alle kendte energiformer, og da det er en væske, vil man let kunne tanke det på en almindelig tankstation, forklarer direktør Anders Korsgaard fra SerEnergy. Han påpeger, at det nye koncept forener de gode ting fra batteri- og brændselscelleteknologier.
AAU har i flere år eksperimenteret med biler og vedvarende energi, og det var netop forhenværende forskere fra Institut for Energiteknik, der for to år siden etablerede SerEnergy. Når Energibyen Frederikshavn fra 3. til 5. november afholder EnergiUge med temaet ”Bæredygtig Transport”, er parterne klar til at præsentere det banebrydende koncept, der for alvor kan bringe den vedvarende energi ind i bilismen.
- Vores vision er jo at omstille både det private og offentlige energiforbrug i Frederikshavn til vedvarende energi. På den måde overhaler vores planer alt det, som regeringen stiler mod på landsplan. I september 2009 åbner vi vores første grønne tankstation, hvor borgerne og hjemmeplejen kan tanke bifuelbiler med biomethan, og samarbejdet med SerEnergy om den revolutionerende brændselscelleteknologi er et stort skridt i retningen mod at blive 100 % vedvarende energiby, siger Mikael Kau, direktør for Energibyen.
Konceptet fra SerEnergy, udviklet sammen med Lithium Balance, vil blandt andet bestå af en tank med metanol og en form for katalysator, der i bilen laver metanolen om til en brintholdig gas, der kan bruges som brændstof. Via brændselscellen produceres el, og fordi udgangspunktet for hele processen er biomasse, der kan produceres af mange forskellige produkter, vil landbruget blive leverandør af den bæredygtige løsning.
Kilde: Aalborg Universitet - http://www.aau.dk