Dynaudio dobbeltramt på bilmarkedet
Markedet for traditionelle højttalere er i bakgear. Massive investeringer skal afhjælpe problemet.
- Vi havde budgetteret med et underskud. Det blev så noget større end forventet på grund af, at omsætningen var mindre end ventet. Primært skyldes det dels afmatning på det kinesiske bilmarked, dels Volkswagens dieselskandale (VW tilbagekaldte hundredetusindvis af biler på grund af snyd med C02-udledning, red.), forklarer Lars Prisak til Electronic Supply.
Massive investeringer i nye lydsystemer til en Dynaudios brede målgruppe, som spænder fra bilindustrien over forbrugersegmentet til professionel brug, kostede også på bundlinjen i 2015.
Et omskifteligt højttalermarked
Investeringerne skal snart afføde nye produkter. Både til bilindustrien, hvor selskabet satser meget på zoneinddelt lyd, og på det traditionelle forretningsområde med high end-højttalere. Men også inden for et nyt felt, højttalere på et højt niveau men under high end-segmentet, er der nyheder på vej.
For selvom højttalermarkedet som helhed er i vækst, går det tilbage for de traditionelle store højttalere, som Dynaudio excellerer i. Markedet for convenient audio , lyd du kan tage med dig og automatisk koble op, er derimod i fremdrift, forklarer Lars Prisak. Dynaudio er da også allerede på markedet med trådløse højttalere som Xeo og XD.
- Vil man noget, skal man have fat i de nye trends, konstaterer Lars Prisak.
Holder sig inden for rammerne
Trods underskuddet er alt i tråd med de ambitiøse planer, Dynaudios kinesiske ejer, Goertek, har lagt for højttalerfirmaet. Derfor kommer 2016 også til at være påvirket af høje udgifter til blandt andet udvikling og produktintroduktion, som ovenikøbet får et nøk opad i år.
- Vi har ikke budgetteret med at tjene penge (i 2016, red.). Men så skulle det begynde at vende for alvor, lyder det sikkert fra Lars Prisak.
Betydningen af at have pengestærke ejere i ryggen lægger Dynaudio-direktøren heller ikke skjul på.
- Det giver da et boost med kinesiske ejere, som har pengene til at hjælpe os, siger han og fremhæver finansiering af udviklingen - herunder det nye state-of-the-art udviklingscenter i Skanderborg - samt nye salgskanaler og større aktiviteter på marketingsiden.