Knop Elektronik vil ud af svensk dødvande
Den vestjyske elektronikproducent vil have salget i Sverige tilbage på et ´naturligt niveau'. Til gengæld gearer man ned andre steder.
- Vi havde stor succes i starten, men så solgte vores forhandler sin virksomhed til et investeringsfirma, der lagde det sammen med et andet i care-området. Det var en større virksomhed, så vores produkter druknede, forklarer direktør og ejer Jan Knop og tilføjer, at den oprindelige forhandler faktisk endte med at købe sin virksomhed fri igen.
Konkurrence har flyttet det "naturlige" leje
I perioden hvor salget var i ”forkerte hænder” faldt omsætningen til en fjerdedel. Nu vil Jan Knop så have omsætningen op igen. Men da der i samme periode er kommet konkurrence på nogle af produkterne, er det et andet og noget lavere niveau end tidligere, omsætningen ventes nå op på.
- Det jeg er sikker på er, at dem der konkurrere med os har valgt ikke at sænke prisen, og de har ikke samme antal produkter. Konkurrencen forsvinder ikke, så vi kan ikke få det hele igen, vi skal bare op på et naturligt niveau. Om det er to tredjedele eller halvdelen af den oprindelige omsætning er svært at sige, lyder det fra Jan Knop.
Har brugt for mange kræfter i Tyskland
Satsningen på Sverige og resten af Skandinavien kommer efter en årrække, hvor Jan Knop brugte rigtig meget energi på at få hul på det tyske marked. Uden succes.
- Jeg har brugt mange år på Tyskland for at komme igennem, men det er ikke lykkes. Så nu har jeg omprioriteret, for jeg har erkendt, at det er hurtigere at få pengene tilbage ved at bruge energien i Skandinavien, siger Jan Knop.