23948sdkhjf

Nokia laver de grønneste mobiler ifølge Greenpeace

Specielt udfasningen af skadelige kemikalier som PVC og bromerede flammehæmmere giver Nokia ekstrapoint i Greenpeace’ grønne elektronikrangliste.
For første gang nogen sinde har fem ud af seks af verdens førende mobilproducenter sat en deadline for, hvornår samtlige af deres mobiler skal være frie for PVC og BRF. Det er en udvikling, der giver gode point i Greenpeaces niende udgave af Guide To Greener Electronics, hvor elektronikproducenter bliver målt på, hvor grønne de i virkeligheden er. Helt i top ligger finske Nokia med i alt 7 point ud af 10 mulige, og scorer især højt på at fjerne farlig kemi og deres energipolitik. Herefter følger Samsung med 5,7 point, Fujitsu Siemens med 5,5 point og Sony Ericsson med 5,3 point.

- Der er sket en forrygende udvikling, siden Greenpeace offentliggjorde rangordningen af elektronikproducenterne for to år siden, og mange mennesker havde nok ikke troet, at det var muligt så hurtigt at kunne konkludere: Nu er det kun Motorola blandt verdens førende mobilproducenter, der ikke har en endelig deadline for udfasning af PVC og bromerede flammehæmmere i deres produkter. Utroligt, men sandt og helt ubeskriveligt godt nyt for miljøet og vores reproduktionsevne, siger miljøbiolog hos Greenpeace Norden, Henrik Pedersen.

Efter guidens deadline meldte Apple desuden ud, at alle deres nye Ipods er uden PVC og bromerede flammehæmmere.

Det er dog ikke kun på kemikalie-siden, at elektronikproducenterne tager afgørende grønne skridt. Virksomhederne er også begyndt at markere sig inden for energiforbrug og udledning af CO2, som giver point på energikriteriet i Greenpeaces guide, som blev introduceret første gang i guiden fra juni i år. Apple, Nokia, Sony Ericsson og Samsung ligger forrest med seriøse udspil om reduktion i eget energiforbrug og udledning af drivhusgassen CO2.

Eksempelvis hentede Nokia 25 % af sin energi fra vedvarende energi i 2007 og har bundet sig til at benytte 50 % i 2010 - ligesom HP har sat sig det overordnede mål ar reducere udslippet af drivhusgasser fra både produktionen og sine produkter med 25 % allerede i 2010.

Kilde: Greenpeace – http://www.greenpeace.org

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111