23948sdkhjf

Danskerne er åbne overfor Internet of Things

62 procent af danskerne er interesserede i at have dagligdags-genstande forbundet til internettet. Det viser en ny undersøgelse.
Et flertal af danskerne, 62 procent for at være helt præcis, vil gerne have dagligdags-genstande forbundet til internettet - globalt set finder 74 procent det interessant. Det viser en ny undersøgelse fra medie- og kommunikationsbureauet Mindshare. Samtidig er danskerne mindre bekymrede for overvågning fra virksomheder end i andre lande som følge af udbredelsen af Internet of Things (IoT).

Undersøgelsen, der er udført i 19 markeder med 11.000 respondenter, ser på forbrugernes holdninger til at tilslutte enheder og produkter i hjemmet til internettet. Det giver eksempelvis mulighed for at udføre automatisk genbestilling af produkter, få anvisning om det bedste brugstidspunkt for apparater eller meddelelser om udløbsdatoen for letfordærvelige fødevarer.

Status er i dag, at 29 procent af forbrugerne på global plan har et produkt i deres hjem, som er forbundet til internettet (foruden computer, smartphone og tablet). Til gengæld angiver størstedelen af forbrugerne, at trenden med forbundne ting i hjemmet er relevant for dem.

Spredning på alder og produkter
Ser man på tværs af produktkategorier, er der stor forskel på, i hvor høj grad forbrugerne på nuværende tidspunkt finder trenden relevant. Langt de fleste danskere er interesserede i et TV forbundet til internettet, mens de færreste kan se idéen i et toilet forbundet til internettet. Generelt set har langvarige husholdningsprodukter størst relevans for de danske forbrugere, når det gælder idéen om IoT, mens de mere kortvarige FMCG produkter har lavest interesse.

Samtidig viser stor spredning på tværs af aldersgrupper, at millennials generationen (18-34 årige) vil drive udbredelsen. De yngre forbrugere mener, at vi med tiden vil blive vant til et hjem med forbundne ting. Det er dem, der i størst grad kan se fordelene heri og tror på, at forbundne ting i hjemmet vil blive mainstream.

Flertal bekymrer sig for privatlivet
Mange forbrugere har dog bekymringer ved idéen om at have intelligente produkter i hjemmet forbundet til internettet, som dermed registrerer og anvender personlige data om deres vaner og forbrug.

I Danmark angiver 55 procent af de adspurgte, at de er bekymrede ved, at virksomheder får information om hvordan, hvornår og hvor ofte de anvender produkterne. Sammenlignet med det globale gennemsnit på 61 procent bekymrer danskerne sig dog mindre over dette end i resten af verden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097