Fantastisk udvikling for højttalerne ikke nok for Dantax
Den nordjyske producent af Hi-Fi-udstyr omsætter for meget mere på kerneforretningen. Sideforretningen koster dog på bundlinjen.
- Scansonic MB og M-serierne har været inde i en fantastik udvikling med flot vækst og flot omtale i markedet. Vi satser selvfølgelig på, at udviklingen kommer til at fortsætte, siger direktør i Dantax, Peter Bøgh Jensen, der tiltrådte som direktør i Dantax A/S ved årsskiftet.
- Vi oplever i et hele taget en positiv udvikling på vores egenproduktion, så vi bliver ved med at udvikle og prøver at være de bedste i branchen til at lave nogle gode højttalere, fortsætter Dantax-direktøren.
Ud over Scansonic har koncernen også de tre egne brands Harmony, Raidho og Dantax. Hertil kommer der også en del salg til private label-markedet. Udvikling og fremstilling af højttalerne sker i lokalerne i Pandrup i Nordjylland, hvor der efterhånden er 15 medarbejdere.
Flyaktiviteter tynger
Fremgangen på radio/tv-aktiviteterne var dog ikke nok til at redde det samlede billede. Dantax resultat efter skat blev 0,5 mio. kr. mod 1,6 mio. kr. i samme periode året før.
Forklaringen ligger i koncernens flyaktiviteter, der gav et underskud på – 1 mio. kr. Resultatet, som var mindre end forventet, skyldes vigende omsætning til kunder i den pressede norske olieindustri.
Samlet får udviklingen Dantax til at ændre forventningerne til hele 2015/16 til et overskud i niveauet 0 - 0,5 mio. kr. efter skat. Tidligere var forventningen et plus på bundlinjen på 2-3 mio. kr. Ændringen er primært en følge af de vanskelige forhold indenfor flybranchen.