Dansen om det varme kampfly
Det bliver tidligst i løbet af foråret, at beslutningen om ny type kampfly bliver taget.
F16-flyene er endeligt ude af drift i år 2024, og her skal deres erstatning været klar og i brug, men nu er den milliardtunge investering i nye kampfly er blevet udskudt endnu engang til foråret 2016.
Det har forsvarsminister Peter Christensen (V) allerede slået fast overfor Folketingets Forsvarsudvalg.
At forsvarsministeren sidder på en varm sag er uomtvisteligt.
Ukendt milliardbeløb
En side af sagen er det gigantiske milliardbeløb, som reelt er en ubekendt faktor, da der også hersker tvivl om prisen for at holde de enkelte flytyper på vingerne. Med andre ord er prisen pr. flyvetime også en væsentlig faktor, som er med i politikernes vurderinger. Og så er det en altoverskyggende faktor, at F35 er bygget og udviklet i USA, som naturligvis har stor interesse i, at Danmark i lighed med eksempelvis Norge flyver med på F35-bølgen.
Fravælges F35 forventes det at give knaster i samarbejdet med Danmarks vigtigste militære allierede.
Tidligere var det planen, at beslutningsgrundlaget skulle offentliggøres ”i starten af det nye år.”
Det er anden gang, at offentliggørelsen af beslutningsgrundlaget udskydes af forsvarsminister Peter Christensen, der i november forkastede sin forgænger, Carl Holsts, planer om at offentliggøre beslutningsgrundlaget i efteråret 2015.
Store drømme – få penge
Ifølge orienteringen til Folketinget er årsagen til udskydelsen, at ministeren efter et samråd i forsvarsudvalget må konstatere, at der er behov for at ”konsolidere beslutningsgrundlaget.”
Det betyder med andre ord, at pengene ikke rækker til drømmene, og at der enten skal findes flere milliarder i de kommende forsvarsforlig eller skæres ned på antallet af nye kampfly. Det er to scenarier, der ikke er specielt nemme at håndtere for en forsvarsminister, der skal stå i spidsen for en beslutning, som vil sætte markant aftryk på fremtidens danske luftvåben og i statskassen.
Tre fly konkurrerer
Danmark skal have nyt kampfly. Valget står mellem to amerikanske fly – Boeings F/A-18F Super Hornet og Lockheed Martins F-35 Lightning II (kendt som Joint Strike Fighter) – samt Airbus’ europæiske jetjager Eurofighter Typhoon.Planen er at indkøbe 30 kampfly til en pris på godt 30 milliarder kroner, og danske underleverandører kan se frem til at få en andel af den.