Trådløs teknologi skal hjælpe passagerne i Københavns lufthavn
Når passagerer kommer for sent ud til gaten, fører det ofte forsinkelser i afgangstiden med sig. Det er et irritationsmoment for passagererne og ressourcekrævende for flyselskaberne.
For passagererne vil det være en tryghed at vide, at de får en sms-besked, når det er tid til at gå til gaten. Flyselskaberne derimod får en mere effektiv boarding-proces, når de ved, om passageren er i nærheden, så flyet enten kan holdes tilbage, eller om kufferten skal pilles ud.
Som den første lufthavn i Europa tester Københavns Lufthavn i øjeblikket den nye, trådløse teknologi på udvalgte SAS-afgange. Under testen af den trådløse teknologi vil passagererne i løbet af check-in processen frivilligt blive udstyret med en RFID-tag og få registreret mobilnummer og eventuelt BlueTooth identifikation. Når den rejsende bevæger sig rundt i terminalerne vil tag’en og mobiltelefonens BlueTooth enhed løbende sende et signal til lufthavnen og flyselskabet. På den måde kan lufthavnen få et relevant billede af, hvordan passagererne bevæger sig rundt.
Kilde: IT-Universitetet i København