Spørg om jura: Hvis medarbejderen stjæler
Hvad gør man, hvis en kunde anklager en medarbejder for at stjæle?
Svar:
Ovenstående beskrivelse af retsstilling kan under ingen omstændigheder erstatte konkret juridisk rådgivning vedrørende overenskomstmæssige forhold.
Advokaten hos Arbejdsgiverne rådgiver virksomheden til at forholde den pågældende medarbejder henvendelsen fra enkefrue Andersen. Hvis det viser sig, at der er hold i anklagerne, og at medarbejderen erkender forholdet, skal medarbejderen straks skriftligt bortvises og forholdet politianmeldes.
En bortvisning er den ultimative sanktion, der kan gives en medarbejder. Retsvirkningerne er her, at ansættelsesforholdet stopper og medfører, at lønnen også øjeblikkeligt stopper. Medarbejderen er samtidig selvforskyldt ledig og vil derfor først kunne oppebære dagpenge fra en a-kasse efter en karantæneperiode.
Men det er særligt vigtigt, hvis der bortvises, at arbejdsgiveren kan dokumentere det skete. I sager om bortvisning vil medarbejderens fagforbund ofte protestere mod bortvisningen, og det vil efterfølgende blive vurderet, om grundlaget for bortvisningen var til stede. Det er virksomheden, der har bevisbyrden for, at medarbejderen har begået tyveriet fra enkefruen.
Det er altid forbundet med en standpunktsrisiko, når en virksomhed sanktionerer ansættelsesretsligt. Hvis det viser sig, at det rent faktisk ikke var en medarbejder, der stjal det værdifulde maleri, vil bortvisningen være sket på et forkert grundlag. Hvis det eksempelvis var en tyv, som enkefruen selv lukkede ind den dag, hvor medarbejderen udførte arbejdet. I en sådan situation vil medarbejderen kunne kræve en godtgørelse af virksomheden svarende til lønnen i opsigelsesperioden.
Christian H. M. Mikaelsen, advokat i Arbejdsgiverne
”Spørg om jura” er udarbejdet i samarbejde med jurister hos Arbejdsgiverne. Har du spørgsmål, du gerne vil have besvaret, kan du sende dem til