Markedsinteresse for elektronisk øjeplaster
Firmaet Ocumove drømmer om at sælge plastre til analyse af søvnmønstre. Kapitalindsprøjtning skal få det elektroniske plaster ind på milliardmarked.
Fakta: Deptracker
Ocumoves elektroniske plaster Deptracker klarlægger en patients søvnrytme.Plasteret registrerer øjets bevægelser under øjenlåget, når patienter sover. Informationerne bliver sendt til en en læge eller en smartphone.
Firmaet har fået seks mio. kr. fra Seed Capital og Welfare Tech Invest til lave en endelig prototype samt dokumentere effekten. Med andre ord skal kapitalindsprøjtningen gøre produktet klar til markedet. Og da danske psykiatere i flere markedsundersøgelser melder sig klar til at bruge Ocumoves plaster, lader potentialet til at være til stede.
Planen er nu at få et produkt klar til de europæiske markeder i sidste halvdel af 2016. Herefter følger USA og resten af verden.
Først på det professionelle marked
I første omgang vil firmaet finde kunderne blandt praktiserende læger og neurologer. På sigt kan det også blive aktuelt at sælge til private, og så er der åbnet for et helt andet marked. Vælger Ocumove også salg til private bliver det dog med en udgave af plasteret, som har færre features men stadig den fornødne dokumentation.
- Det kræver imidlertid, at vi differentierer produktet, så vi ikke kannibaliserer vores forretning på det professionelle marked. Det kan være et produkt med færre features og mindre analyse, for når man sælger medicinsk udstyr, hvor der bl.a. er krav om medicinsk godkendelse, kan man få en markant højere pris for produktet, end hvis man sælger til private forbrugere, hvor der er forventning om en langt lavere pris, Lars Svane, administrerende direktør i Ocumove, til Børsen