23948sdkhjf

SerEnergy forlænger elbilens rækkevidde med ny teknologi

Virksomhederne Hamag, SerEnergy og OK står bag udviklingen af en metanol-tankstation, der præsenteres på årets teknologimesse i Hannover.
Som resultat af et EUDP-støttet projekt kan de tre virksomheder Hamag, SerEnergy og OK demonstrere den første prototype på en ny metanolstander på Hannover Messen den 13.-17. april 2015.

Særlig teknologí
Mens Hamag bygger metanoltankstationen, har SerEnergy i Aalborg udviklet den teknologi, som gør det muligt at udnytte flydende metanol i en brændselscelle og dermed kan fordoble en en el-bils rækkevidde.

- Batteriteknologiens svage punkt er, at man kun kan køre relativt korte distancer i sin elbil mellem hver opladning. Det problem løser vi ved at montere en brændselscelle, som kan producere strøm til batteriet og dermed forlænge bilens rækkevidde betydeligt. Brændselscellen ”fodres” med en blanding af metanol og vand, som kan tankes fra en stander – præcis som vi gør med benzin og diesel i dag, siger Commercial Group Manager Mads Friis Jensen fra SerEnergy.

Energiselskabet OK står for projektledelsen og de tekniske specifikationer.

Første danske station til Aalborg
Målet har fra start været, at udvikle og demonstrere op til tre metanoltankstationer inden projektets afslutning i september 2015. Den første metanoltankstation forventes færdigbygget ved Aalborg til august.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078