Milliardfrasalg i B&O
Bang & Olufsen sælger automotive-forretningen til amerikanske Harman International Industries.
Transaktionen omfatter en upfront kontantbetaling på cirka 1.170 mio. kr. såvel som fremtidige licensbetalinger med årlige minimumsbetalinger og en licensbetaling pr. enhed i minimum 20 år.
- Dagens meddelelse er et bevis på den stærke brand-værdi, som Bang & Olufsen besidder. Transaktionen gør det muligt for Bang & Olufsen at fokusere og styrke den del af forretningen der er rettet mod forbrugere og reducere den driftsmæssige kompleksitet, siger siger administrerende direktør Tue Mantoni som tilføjer:
- Harmans position som markedsleder inden for audio- og infotainmentløsninger i bilindustrien vil blive kombineret med styrken fra Bang & Olufsens brands. Vi mener derfor, at transaktionen i høj grad er til gavn for vores Automotive-kunder, Harmans kunder samt for begge selskaber.
Forbrugerne i fokus
- Samarbejdet åbner også mulighed for en betydelig licensbaseret indtægtskilde for Bang & Olufsen i fremtiden. Det strategiske fokus og de økonomiske konsekvenser af samarbejdet vil give Bang & Olufsen mulighed for fortsat at investere i produktudvikling, butiksnetværket og brand-markedsføring for at realisere det fulde potentiale i den del af forretningen der er rettet mod forbrugere, udtaler B&O-direktøren.
Bang & Olufsen vil nu fokusere på at opbygge en stærk forbrugerfokuseret forretning med udgangspunkt i de to brands Bang & Olufsen og B&O Play.