Højttalerbranchen kæmper
Godt salg men lav indtjening. Danske højttalerproducenter bliver presset af nye forbrugervaner.
Skal finde styrken i nichen
Flere producenter følger forbrugernes ønske om mindre, trådløse - og ikke mindst billige - højttalere og indgår derfor aftaler med store asiatiske producenter.
Men de skal ikke opgive troen på egne evner og
Bedre bruttofortjeneste ses ikke på bundlinjen
Bruttofortjenesten for de 27 udvalgte danske højtalerfirmaer er vokset fra cirka 180 mio. kr. i 2011 til over 250 mio. kr. i 2013.
Omvendt er virksomhedernes driftsresultat faldet fra over 50 til under 25 mio. kr. i samme periode, mens et samlet overskud på cirka 30 mio. kr. er vendt til et årsresultat på i alt -5 mio. kr.
Bang & Olufsen er udeladt, da firmaet står for 79 procent af den samlede aktivmasse blandt de 28 højttalerproducenter.
kvalitet lyder det fra Dalis administrerende direktør Lars Worre. I stedet skal de danske producenter mestre sin niche og ad den vel sikre sig.
Bruttofortjenesten for de 27 udvalgte danske højtalerfirmaer er vokset fra cirka 180 mio. kr. i 2011 til over 250 mio. kr. i 2013.
Omvendt er virksomhedernes driftsresultat faldet fra over 50 til under 25 mio. kr. i samme periode, mens et samlet overskud på cirka 30 mio. kr. er vendt til et årsresultat på i alt -5 mio. kr.
Bang & Olufsen er udeladt, da firmaet står for 79 procent af den samlede aktivmasse blandt de 28 højttalerproducenter.
Samme toner lyder fra Libratone-medstifter Tommy Andersen.
- Dansk audio har et godt ry, og mange vil gerne samarbejde med danske virksomheder. Koblet med en anden dansk styrkeposition – vores designtradition – står danske audiovirksomheder stærkt i bevidstheden i udlandet. Kan vi koble disse styrkepositioner tættere med indholdssiden i de kommende år, så har vi mulighed for at fastholde og udbygge vores position, siger Tommy Andersen til Berlingske Business.