Analyse: Hver tredje årsrapport indeholder fejl
Hverken revision eller digitalisering har hjulpet. Se listen over de syv typiske fejlkilder her.
Erhvervsstyrelsen har siden 2006 målt omfanget af fejl, og selv om der i mellemtiden er indført digital indberetning, er antallet af fejl i årsrapporterne ikke faldet. Tværtimod beretter styrelsen om en svagt stigende tendens.
Samtidig konstaterer styrelsen, at også de reviderede virksomheder har relativt høje fejlprocenter. Endvidere konkluderes det, at de samme fejl i høj grad optræder som gengangere i årsrapporterne.
Syv årsager til fejl
Det har fået Damvad til at se på fejlårsagerne, som er kogt ned til følgende syv punkter:
• Årsag 1: Årsrapporten prioriteres ikke højt i virksomhederne
• Årsag 2: Køb af basale revisionsydelser er ikke en garanti mod fejl
• Årsag 3: Manglende kendskab til regnskab hos virksomhederne
• Årsag 4: Manglende opdatering af faglig viden
• Årsag 5: Fagsprog udfordrer forståelsen
• Årsag 6: Regler for små virksomheders årsrapport opleves som unødvendigt komplicerede
• Årsag 7: Virksomhederne oplever Regnskab Basis som en fejlkilde i sig selv
Erhvervsstyrelsens har udarbejdet en handlingsplan for en styrket indsats for kvalitet i regnskaber, revision og selskabsregistrering. Handlingsplanen kan læses her.
Tre af fire revisorer finder fejl
FSR – Danske Revisorer – foretog i 2013 en rundspørge blandt medlemmerne, der blandt andet skulle svare på, om deres revision af regnskaberne har medført, at virksomhedsledelserne har rettet væsentlige fejl i regnskabsudkast eller regnskabsgrundlag.
75 procent af de adspurgte revisorer svarede ja til spørgsmålet.
Samtidig svarede hver femte virksomhed (se illustration), at de har takket nej til en kunde eller leverandør på baggrund af en årsrapport.