23948sdkhjf

Skuffende første halvår for Mermaid

Især i årets første fire måneder har ordreindgangen hos Mermaid i både Danmark, Sverige og Norge været skuffende, hvilket sammen med annulleringen af to større ordre til svenske kunder har resulteret i et skuffende resultat for årets første halvår.
På den positive side skal det dog nævnes, at selskabet fik en god ordreindgang i maj/juni i størrelsesorden 10 mio. danske kroner til levering i 2014, hvilket giver anledning til en forsigtig optimisme i forhold til andet halvår 2014. Det skriver Mermaid i en selskabsmeddelelse.

Mermaids omsætning i første halvår 2014 landende på 22,4 mio. kr. mod cirka 34,9 mio. kr. i samme periode sidste år. Heraf omsatte Sverige for omkring 1,6 mio. kr. og Norge for 5,3 mio. kr. fremgår det af halvårsregnskabet.


- I Danmark opleves fortsat en generelt manglende investeringslyst i detail-segmentet, og da selskabets datterselskaber i Norge samt Sverige samtidig ikke har kunnet fastholde omsætningen fra første halvår 2013, har det medført en voldsom nedgang i omsætningen for perioden i forhold til samme periode 2013, skriver Mermaid i forbindelse med regnskabet.

Ekstraudgifter til kvalitetsproblemer
En anden årsag til det skuffende halvårsresultat er, at Mermaid har haft ekstraudgifter i forbindelse med udbedringer af kvalitetsproblemer ved IBI-løsningen. Selvom en underleverandør har erkendt, at fejlen var deres, har omkostninger til den fysiske ombytning og håndtering i øvrigt belastet selskabets resultat væsentligt med ca. 1,0 mio. kr.

Den stærkt reducerede omsætning og de forøgede omkostninger på grund af kvalitetsproblemer har resulterende i et ebitda-resultat for første halvår 2014 på cirka -5,1 mio. kr. mod cirka -1,6 mio. kr. i samme periode 2013.

Selskabets egenkapital udgjorde 30. juni 2014 cirka 20,4 mio. kr. mod omkring 26,7 mio. kr. 31. december 2013.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109