Dako går efter markedsandele
Lanceringen af et nyt instrument og indslusningen i den amerikanske koncern Agilent skal bringe Dako tilbage i den globale førertrøje inden for instrumenter til kræftdiagnostik.
Vil snuppe markedsandele
Britt Meelby Jensen lægger ikke skjul på Dakos fremadrettede ambitioner. Der skal vokses mere end markedet, der skal vindes markedsandele fra konkurrenterne Ventana og Leica, og sidst skal den globale førertrøje tilbage på Dakos hænder.
Markedsvæksten ligger i dag på 8-10 procent. Konkurrenten det schweizisk-ejede Ventana er i dag markedsleder med 40 procent, mens Dako ligger nummer to med sine 33 procent.
Lancering af produkt
Tilbage i 2006 led Dako et knæk, da man kort før lanceringen af et nyt produkt, måtte trække det fra markedet. Nu har man rettet skuden op, og med lanceringen af et nyt instrument sidst i 2013 er man igen på ligeværdig fod med konkurrenterne.
Britt Meelby oplever, at det nye instrument tages godt i mod, og at der vindes markedsandele på den konto. Især USA er i virksomhedens søgelys, hvor man ikke tidligere har kunnet leve op til kravene fra kunderne, hvor der især har været stor efterspørgsel på de fuldautomatiske løsninger, som Dako først kan levere nu. Så med en amerikansk ejer i ryggen har man en fordel i kapløbet om de amerikanske kunder.
- Det, at vi kan gå til kunderne med en langt bredere produktportefølje, hjælper, og jeg tror, at det vil være af stigende betydning, specielt på grund af den teknologiske udvikling inden for kræftdiagnostik, siger Britt Meelby Jensen.