Direktør-farvel med røde tal: - Det er elendig timing
Når kalenderen viser december, er Peter Røpke ikke længere CEO i RTX.
Han takker af efter otte år med det ene millionoverskud efter det andet og et rekordregnskab i sit næstsidste år. Sådan skulle det dog ikke gå i det sidste af slagsen, hvor den nordjyske udvikler af trådløs kommunikation tabte godt 30 millioner kroner på bunden.
Peter Røpke er fra 2. december CEO for radarproducenten Weibel Scientific. Han kan af gode grunde på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om sin nye rolle. Men han kan se tilbage på tiden i RTX og det sidste regnskab, der ikke gik som håbet.
- Det er elendig timing fra min side. Men omvendt kommer sådan nogle muligheder ikke altid, når det passer bedst, siger Peter Røpke om sit nye job.
- Dødfrustrerende
Peter Røpke fortæller, at det skuffende 2023/2024-resultat i høj grad kan tilskrives de høje lagerbeholdninger hos kunderne, som RTX i kraft af positionen som underleverandør er meget sårbar overfor.
Derfor kalder han det også "superærgerligt" at slutte af med røde tal - især når det skyldes faktorer udefra.
- Det er dødfrustrerende, for vi tror stadig på casen, og vi ved, at vi har fat i nogle af de største brands i de sektorer, vi betjener, siger Peter Røpke.
RTX' tre hovedområder er enterprise-, pro audio, healthcare, der leverer henholdsvis IP-telefoni-produkter og headsets, mikrofoner til blandt andet møder og interne kommunikationssystemer til sundhedsvæsenet.
Kunder bliver og stærk organisation
Han fortæller, at året i kraft af det svigtende salg har stået på at optimere internt i RTX. Det har blandt andet handlet om at nedbringe de faste omkostninger og nedbringe virksomhedens egen høje lagerbeholdning.
På den måde er virksomheden gearet til at tage imod, når markedet igen vender. Hvornår, det sker, er så det store spørgsmål, som endnu er svært at svare på. Peter Røpke mener dog, der bør være masser at se til, når det sker.
- Kunderne har ikke fravalgt RTX. Vi går ind i strategiske partnerskaber, hvor vi udvikler kundens produkter til deres portefølje. Det betyder, at de ikke bare går ud og køber det et andet sted, for vi laver tingene med deres design. Hvis vi mister en kunde, er det kun fordi, de lukker en produktportefølje, siger den afgående direktør.
Han mener dog, han afleverer RTX et godt sted. Organisationen står stærkt, lyder det.
- Der er sket meget med måden, vi arbejder på i RTX. Da jeg startede, havde vi en mindre produktforretning og en større konsulentforretning. Og vi har fået lavet en mere skalerbar model, hvor der er mere recurring revenue ved at gå den her OEM-vej med mere produktsalg. Vi kan sælge det samme flere gange og skalere på den måde, siger Peter Røpke, der dog ikke vil tage al æren alene:
- Det er hele organisationen og de her 200-300 mennesker. Jeg har bare været med til at skubbe på, siger Peter Røpke.
Skal mangedoble omsætning
Peter Røpke har en lang erhvervskarriere bag sig. Han er uddannet elektronikingeniør fra DTU og havde op gennem 90'erne og 00'erne ledende stillinger i Nokia. Senere blev han executive vice president i Grundfos, inden han i 2014 tog turen til malingproducenten Flügger som topchef.
Herfra gik turen til RTX i 2016, og dermed blev til godt otte år i det nordjyske.
Næste skridt i er Weibel i Allerød.
Den nyhed kom ud tirsdag, og i samme ombæring blev det bedyret, at radarproducenten inden 2030 skal omsætte for 2,5 milliarder kroner - tallet for 2023 var 575 millioner kroner.