23948sdkhjf

Millioninvestering skal kickstarte vækstplan hos robotproducent

Farmdroid kommer til at geare op på produktudvikling og nye markeder i de kommende år

I sommer nåede Farmdroid lidt af en milepæl. Vejen-virksomheden udvikler og producerer landbrugsrobotter til automatisk såning og lugning, og i juli blev robot nummer 500 sat i drift.

For nylig kunne virksomheden notere sig endnu en milepæl, da et konsortium bestående af Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), Convent Capital og Navus Ventures valgte at investere knap 80 mio. kr. i robotproducenten.

Fra det økologiske til det konventionelle marked

Pengene er vigtige – ikke bare for at nå robot nummer 1.000, men også for at konsolidere Farmdroid.

Administrerende direktør René Jannick Jørgensen peger på tre områder, hvor de mange millioner skal spenderes: Udvikling af produkter og servicer, investering i markeder og investering i organisationen.

Når det drejer sig om produktudvikling, så er Farmdroid egentlig funderet i en vision om, at virksomhedens robotter skal bruges i økologisk landbrug. Her har man dog konstateret, at væksten har været stagnerende.

- Derfor er vi nødt til at tilpasse os til det konventionelle marked. Så vi har tidligere i år lanceret en løsning, hvor vi kan gå ind og reducere herbicidforbruget med op til 94 procent for konventionelle landmænd, forklarer René Jannick Jørgensen, og fortsætter:

- Men business casen er lidt anderledes, så vi skal sikre os, at vi også kan være attraktive for de konventionelle landmænd. Det bliver vi simpelthen ved at lave en besparelse, en optimering for dem. Blandt andet ved at reducere deres kemiforbrug. Det er både baglommen, klimaet og miljøet glade for. Og så skal vi gerne sikre, at livet er så let som muligt for dem, altså gennem at implementere robotter.

For en økologisk landmand er en robot fra Farmdroid typisk tjent hjem efter et-tre år alt afhængig, hvor mange hektar, landmanden dyrker, og hvilke afgrøder der er på markerne. For en konventionel landmand hedder tidshorisonten i dag fem-syv år.

- Der kunne vi godt tænke os at gøre business casen endnu bedre for konventionelle landmænd. Så det er noget af det, vores produktudvikling kommer til at fokusere på, lyder det fra René Jannick Jørgensen.

Nye og etablerede markeder skal boostes

Andet punkt i trepunkts-planen er investering i markeder. Her tænker René Jannick Jørgensen både på de markeder, hvor Farmdroid har godt fat i dag, og på nye markeder

- Vi har nogle store markeder, som har været gode for os. Der vil vi godt være mere fysisk til stede selv. Vi har distributører rundt omkring, men vi vil godt være der for at støtte dem, og selv være med ude ved kunder og kunne lave opsøgende arbejde både på salg og service, forklarer Farmdroid-direktøren.

Her nævner han Tyskland og Frankrig som de største markeder efterfulgt af Skandinavien og Holland.

Blandt de spirende markeder fremhæver han især Nordamerika, hvor der er muligheder i flere amerikanske og canadiske stater.

- Sidste år gik vi også ind i Australien. Og så har vi selvfølgelig mange lande i Europa, hvor vi er til stede, men man kan sige, at de økonomiske strukturer i landet og så videre, gør, at der ikke er det allerstørste potentiale for os, men der er nogle muligheder. Det er klart, at vi vil investere mest der, hvor potentialet er størst for os, udtaler René Jannick Jørgensen.

Flere medarbejdere på vej

Både produktudvikling og øget salgsindsats kræver i sagens natur flere folk, og her er vi fremme ved tredje punkt. Derfor kommer Farmdroid også til at bruge en del af de friske millioner på øge medarbejderstaben.

- Vi vil gerne have en god balance mellem at have en stærk kerne med de kernekompetencer, vi har behov for på sigt. Og så er der nogle ting, som er one-off, hvor vi vil gå ud og finde nogle gode partnere til at hjælpe os med de aktiviteter. Så det bliver en blanding af at bruge nogle dygtige eksterne, og så få de rigtige folk ansat, som skal være en permanent del af organisationen, siger René Jannick Jørgensen.

- Jeg tror, at inden for det næste år, der bliver vi 10-15 ansatte mere - give and take. Vi er lige omkring 40 i dag, tilføjer han.

Forventer vækst i afventende marked

Han medgiver dog også, at Farmdroid kæmper mod et lidt afventende marked for øjeblikket, hvor investeringslysten blandt landmændene er afdæmpet.

- Det er nok et symbol på, at renterne har været høje, men de er så heldigvis for nedadgående lige nu. Så det kan jo være, der kommer lidt større investeringslyst. Men mange landmænd i Tyskland og Frankrig har også været bekymrede omkring deres fremtidige evne til at leve af landbruget. Og det gør jo, at hvis de er i tvivl om deres rammevilkår, så investerer de ikke en helt vildt masse i nyt udstyr, forklarer René Jannick Jørgensen.

Han understreger dog, at Farmdroid satser på vækst næste år også. Selv om landmændene holder på pengene, viser de stadig stor interesse for de danske robotter.

- Vi kan se, at vi får mange henvendelser. Men vi kan se, at når folk er lidt tilbageholdende med at investere, så er der stor interesse for at leje eller lease. Og det er jo så der, hvor vi skal snakke med vores partnere og diskutere omkring, hvad kan de tilbyde af muligheder til slutkunderne. Så interessen for produktet synes vi er rigtig god, men de makroøkonomiske effekter gør, at der er ikke lige så mange, der er lige så hurtige til at investere, som man måske var for et par år siden. Men det er ikke unikt for os. Det er jo en branchetendens lige nu, slutter René Jannick Jørgensen.

Se nøgletal for:
Læs mere om: robotter
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.484