Scandinavian Avionics mod nye jagtmarker
Billund-virksomheden har underskrevet en aftale med Norwegian Air Shuttle.
Blandt andet af sikkerhedsmæssige grunde skal et fly altid medbringe et ekstra sæt kort i tilfælde af fx en nødlanding. Hidtil er det foregået med gammeldags fysiske kort. Med Scandinavian Avionics’ tablet bliver den proces imidlertid simplere og billigere.
Et af problemerne med at bruge en tablet er, at elektronisk udstyr skal certificeres til brug i flyindustrien. Scandinavian Avionics har baseret deres løsning på en Panasonic-tablet og et separat kommunikationsmodul, der letter certificeringsprocessen. Både interface og kommunikationsmodul er designet af Billund-virksomheden.
- I modsætning til andre EFB-løsninger med dyr hardware og høje certificeringsomkostninger, har vi udviklet et fremtidssikret koncept, der gør flyselskaber i stand til at bruge kommercielle windows-baserede tablets som EFB-display. Udviklingen inden for kommercielle tablets løber meget hurtigere end traditionel EFB-hardware, og med vores løsning kan operatøren løbende opgradere EFB-displayet til et mere tidssvarende model til lave certificeringsomkostninger, siger Michael R. Truelsen, president for Scandinavian Avionics.
En EFB-løsning er en digitalisering af de lufthavnskort (kort over alle lufthavne flyet har mulighed for at lande i på den pågældende rute), manualer, tjeklister og andre dokumenter, som piloten skal have adgang til under flyvningen.