23948sdkhjf

Innovation: Er vi så gode, som vi tror?

9 ud af 10 danske medarbejdere har stor tiltro til egne innovationsevner. Men er vi virkelig så gode – og bliver idéerne omsat til konkrete initiativer?
Danmark skal leve af viden og idéudvikling – nu og i fremtiden. Derfor har Hartmanns Research undersøgt, hvordan det går med innovationen ude på de danske arbejdspladser.

Undersøgelsen viser, at 88 % af de danske medarbejdere mener, at de bidrager ugentligt, hver 14. dag eller månedligt til innovationen på arbejdspladsen. Der er med andre ord stor tro på egne evner. Ikke helt så stor tiltro er der til lederens evner, da 79 % mener, at lederen bidrager månedligt eller oftere til innovationen.

Hvor forsvinder de gode idéer hen?
Mens 87 % af medarbejderne mener, at ledelsen er lydhør over for nye idéer, er det kun 51 % af medarbejderne, der mener, at deres arbejdsplads har en formel kanal til at aflevere idéer. Så spørgsmålet er, hvor de gode idéer forsvinder hen.

I værste fald risikerer en god idé at gå tabt, fordi der ikke findes en procedure for, hvad man som medarbejder gør, hvis man har fået en god idé.

Er danske arbejdspladser så innovative, som de selv tror?
Danske virksomheder har strategier for alt fra forretningsudvikling til organisationsændringer. Til gengæld er det ifølge denne undersøgelse langt færre virksomheder, der har nedfældet en konkret innovationsstrategi.

I undersøgelsen svarer 51 % nej til, at deres arbejdsplads har en innovationsstrategi, mens 20 % faktisk ikke ved, om arbejdspladsen har en innovationsstrategi.

Så selv om undersøgelsen viser, at næsten 9 ud af 10 danske medarbejdere mener, at de bidrager til innovationen på arbejdspladsen, så viser tallene samtidig, at det kun er 29 %, der gør det strategisk. Spørgsmålet er altså, om medarbejdernes idéer bliver omsat til konkrete initiativer, eller om medarbejderne har en for positiv opfattelse af egne innovationsevner. Eller måske begge dele?

- At 88 % mener, at de bidrager mellem ugentligt og månedligt til innovationen er umiddelbart positivt. Omvendt er det bekymrende, hvis det er en antydning af, at vi er tæt på at have udnyttet den samlede innovationskapacitet, hvis vi antager, at den er 100 %. Spørgsmålet er, om vi forretningsmæssigt er gode nok til at udnytte den tilsyneladende idérigdom, siger siger Anne-Mette Ravn, administrerende direktør i Hartmanns.

Hun mener, at ledere må opmuntre til idéskabelse og innovation; bl.a. ved at være lydhøre, italesætte behovet for gode idéer og rose gode idéer - også selvom de ikke bliver brugt.

Undersøgelsen er foretaget i perioden 1. marts 2013 – 1. maj. 2013, og der er i alt 500 medarbejdere i danske virksomheder, der har besvaret et spørgeskema anonymt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125