Soundboks laver omsætningsrekord men taber millioner på bundlinjen: - En usikker verdensøkonomi skal ikke stoppe os
Selvom den danske højttalersucces Soundboks endnu engang vokser på omsætningen, var der i 2022 mørke skyer over virksomheden.
For på trods af en omsætningsfremgang på 35 procent gik Soundboks markant tilbage på bundlinjen, hvor 5,5 sorte bundlinjemillioner fra 2021 blev udskiftet med knap 34 røde af slagsen i fjor.
Derfor er ledelsen ifølge ledelsesberetningen ikke tilfredse med året, der er gået.
Alligevel er der opløftning at hente, udtaler administrerende direktør Jesper Theil Thomsen i en pressemeddelelse fra virksomheden. Det skyldes omsætningsvæksten, og især hvor den er hentet.
- Vi er meget tilfredse med udviklingen i USA, som vi har opnået med en fokuseret online-strategi. Vores prioritet er nu at udvide distributionen med salg i fysiske butikker gennem eksterne partnere. Vi bruger de erfaringer, vi har opnået i Danmark og Tyskland, hvor vores gode partnere er med til at styrke kendskabet til vores højttalere og vise, hvordan Soundboks kan styrke oplevelser og fællesskaber, siger Jesper Theil Thomsen.
Han henviser til, at salget de sidste tre år er vokset med 50 procent i USA, og at markedet nu samlet udgør en fjerdel af den samlede omsætning. Ligeledes har de haft en lignende vækst på det tyske marked de foregående tre år, hvor Soundboks nu henter 32 procent af omsætningen.
Fragt og komponentmangel kostede
Men indtjeningen har alligevel haltet, og det hænger især sammen med de høje fragt- og komponentpriser, lyder det fra Michael Winther, der er finansdirektør i Soundboks.
- I lyset af en økonomisk opbremsning i Europa i andet halvår har vi leveret en flot vækst, som vi er stolte af. Vi er dog i højere grad end ventet påvirket af ekstra omkostninger til komponenter, de ekstraordinært høje fragtrater og en kraftigt stigende dollarkurs, siger han i pressemeddelelsen, hvor han desuden understreger, at det resultat ikke kommer til at ændre på Soundboks' langsigtede fokus og strategi.
- Vi ved, at påvirkningerne overvejende er midlertidige, og de sidste fire år har vi lært, hvilke knapper i forretningen vi skal skrue på for at forbedre lønsomheden, lyder det videre fra Michael Winther.
Forventer begrænset vækst
På hjemmebanen i Danmark henter Soundboks under 20 procent af den samlede omsætning, men også her har der været vækst på toppen, idet omsætningen er vokset med 22 procent i Danmark.
Den vækst er blandt andet knyttet til lanceringen af Soundboks' 2022-lancering, Soundboks Go, der har solgt godt og allerede udgør over halvdelen af virksomhedens danske omsætning.
Derfor er Jesper Theil Thomsen også overordnet fortrøstningsfuld overfor fremtiden.
- En usikker verdensøkonomi skal ikke stoppe os. Vi benytter den aktuelle situation til at forberede os til de kommende år, hvor vi skal tage de næste store skridt i udviklingen af selskabet. Vi planlægger derfor en lavere vækst i 2023. Vores mål er at skabe en langsigtet international succes gennem profitabel vækst, og det kræver omtanke og fokus, siger Jesper Theil Thomsen.
Soundboks forventer derfor, at omsætningen i 2023 vil ligge i samme leje som i 2022, mens EBITDA-resultatet forventes at gå i nul.
Regnskabsår | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 26,0 | 49,1 |
Resultat af primær drift | -34,4 | 9,4 |
Resultat før skat | -44,5 | 6,1 |
Årets resultat | -33,8 | 5,5 |
Balancestatus | 163,9 | 137,5 |
Egenkapital | 17,1 | 34,8 |
Antal ansatte | 91 | 60 |
Kilde: CVR |