23948sdkhjf

Læringsspil udløser nominering til it-pris

Et samarbejde om nyt digitalt læringsspil til matematik har medført, at it-virksomheden Kanda nu er nomineret til årets it-award.
Skal det også være sjovt at lære matematik? Kan seriøs matematikundervisning have en underholdningsværdi på niveau med World of Warcraft? Og er det overhovedet relevant at tilbyde læringsmateriale i matematik specifikt målrettet drenge?

Stiller man det spørgsmål til Forlaget Matematik, kompetencecenter for e-læring @ventures eller it-virksomheden Kanda er svaret et klart ja. Sammen står de bag et nyt virtuelt 3D læringsspil til matematik.

Matematik er svært
Spillet hedder Runerod og har særligt fokus på de målgrupper, som ikke motiveres af mere traditionelle undervisningsmetoder, men godt kan lide online- og computerspil. Målet er, at man gennem spil og leg tilegner sig faglige færdigheder.

”Det ligger os meget på sinde, at vi hele tiden tænker nye læringsveje i forhold til matematikundervisningen, så vi udvikler produkter, der kan motivere forskellige grupper af elever,” siger Gert B. Nielsen, direktør for Forlaget Matematik.

”Vi ser desværre, at flere og flere har vanskeligheder i skolen, ikke mindst i forhold til matematik. Særligt ser det ud til, at drenge har udfordringer. Med Runerod tager vi den udfordring op. Vi håber, at Runerod kan åbne døren til matematikken ved at udnytte de spilmekanismer, som man kender fra onlinespil til at træne udvalgte centrale faglige kompetencer fra matematik. ”

Lærer bedst gennem spil og leg
Udviklingen af Runerod hviler netop på en fælles overbevisning om, at alle børn kan motiveres til at lære, men at der er forskel på, hvordan vi lærer, og at nogle børn lærer allerbedst gennem spil og leg.

”E-læring gør det muligt at målrette læring meget specifikt til bestemte målgrupper. Af samme grund er jeg overbevist om, at området vil tage et kvantespring fremad i de kommende år,” siger Michael Lund-Larsen, centerchef for @ventures.

”Når vi, som det er tilfældet med Runerod, kobler spil og læring med hinanden og målretter det til en bestemt gruppe, tager vi udgangspunkt i, hvad de i forvejen er gode til. Det får den enkeltes kompetencer og foretrukne læringsstil, de faglige målsætninger og intentionen om undervisningsdifferentiering til at gå op i en højere enhed.”

Det lille it-firma Kanda har i flere år beskæftiget sig særligt med gamification, altså hvordan elementer fra spil kan understøtte læring.

”Der er bare noget med drenge og spil. I alle aldre. Så hvorfor ikke bruge de kompetencer til også at skabe succes i uddannelsesmæssig sammenhæng?” siger Kristian Emil Andreasen, direktør for Kanda. ”Vi har fået så mange positive tilbagemeldinger på Runerod. Når drenge fra 4.-6. klasse har testet det, har feedbacken været helt umiddelbar. Jeg kan fx huske en dreng, der udbrød: Det er sjovere end sjovt!”


Om nomineringen til Årets it-award
Kanda er nomineret til Årets it-award i kategorien Årets It-innovation. I begrundelsen for nomineringen lyder det bl.a: ”Det nytænkende er, at Runerod at udviklet i et samarbejde mellem dels:

- Forlaget Matematik (Danmarks Matematiklærerforenings forlag) som repræsenterer lærerne
- @ventures som er et kompetencecenter for e-læring
- Kanda Aps, som udvikler spillet

Denne samarbejdsmodel forsøger at sikre, at spillet bliver motiverende og sjovt i sig selv - og samtidig relevant, så det kan indgå i undervisningen.”

Udnævnelsen til Årets it-award finder sted torsdag den 18. april 2013 kl. 15-20 på FÆNGSLET, Fussingvej 8, 8700 Horsens.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063