B&O forklarer katastroferegnskab
Et svagt europæisk marked og en kinesisk vækststrategi, der først nu begynder at give resultater, er nogle af forklaringerne på B&O’s store underskud i tredje kvartal.
Fredagens ildrøde kvartalsregnskab kommer derfor ikke som nogen overraskelse, og trods de skuffende tal forsøger CEO Tue Mantoni at fokusere på de positive elementer.
- Mens udviklingen i omsætningen på AV-området stadig er en udfordring, viser succeserne med BeoVision 11, B&O PLAY og Automotive at vores investeringer i ny produktinnovation bærer frugt. Kvartalet blev negativt påvirket af den accelererede transformation af vores forhandlernetværk i takt med, at vi overgår til færre, mere produktive butikker i Europa. Vi begynder at se en positiv effekt fra vores vækststrategi i Kina, men det er stadig ikke nok til at kompensere for den fortsatte makroøkonomiske svaghed, især i Europa, siger topchefen.
B2C-omsætningen på det europæiske marked faldt med hele 37 procent i kvartalet, og en stigning på 2 procent i Nordamerika og på 67 procent i BRIK-landene kunne ikke opveje det skuffende europæiske salg.
Resultat før skat i tredje kvartal blev et underskud på 125 mio. kr. mod et plus på 19 mio. kr. i samme kvartal sidste år. Som offentliggjort i marts forventer B&O nu en omsætning i 2012/2013 på 2,8-2,9 mio. kr. og et negativt EBIT i intervallet 150-200 mio. kr.