23948sdkhjf

Sådan vendte GN Netcom trecifret millionunderskud

Efter et voldsomt underskud har GN Netcom på få år formået at vende den negative udvikling.
I stedet for at være underleverandør af især headsets, satser GN Netcom på global markedsføring af selskabets eget Jabra-brand. Den strategi har efter tre år ledet virksomheden ud af krisen med store vækstrater.

-Vi havde et underskud på 184 millioner kroner i 2009 og havde også haft underskud året før, så der var ingen tvivl om, at vi stod på en brændende platform og var nødt til at gøre noget. Vi tabte store penge på vores forbrugerdivision, der udgør en tredjedel af omsætningen. Vi havde satset på at være underleverandør til Motorola, Nokia og andre, og det marked var faldet sammen på bundlinjen, siger adm. direktør i GN Netcom, Mogens Elsberg, til Berlingske.

En risikabel beslutning
Kritiske røster i branchen opfordrede GN Netcom til at opgive, og i løbet af tid besluttede ledelsen derfor at lægge en ny strategi. Fremover skulle der være benhårdt fokus på virksomhedens eget Jabra-brand samt mulighederne for unified communications inden for business-to-business-delen.
- I dag kan man tænke, at det var en let beslutning, men det var faktisk rigtigt, rigtigt risikabelt. Vi vidste hverken, om vi kunne bygge vores brand op til også at indeholde højere prisprodukter, eller om markedet, detailhandelsbutikker og kunderne ville acceptere det og se os som et high-end brand. Men det gjorde de, siger Mogens Elsberg til Berlingske.

Analysen viste vejen
Ledelsen besluttede sig for en ny strategi efter at have analyseret underleverandørforretningen. Her kom det frem, at den ikke gav noget overskud, og at den ikke ville komme til at give det i mange år fremover.
-Det var let at se, at vi skulle væk fra det. Det svære var at finde ud af, hvad der skulle ske i stedet for, siger Mogens Elsberg til Berlingske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063