Seks danske Mir-robotter har nu gennemført 500.000 missioner i USA
For den multinationale producent af bildele Denso har det været værdifuldt at kunne frigøre ressourcer ved at automatisere interne logistikopgaver.
Det tog under end ét år for seks mobile robotter at tjene sig selv hjem, da de blev sat i gang med at automatisere interne transportopgaver i et produktionsanlæg på 74.000 kvadratmeter. I 2020 implementerede Denso robotterne for at aflaste de ansatte i Athens i den amerikanske stat Tennessee. Siden har robotterne været på 500.000 transportmissioner rundt på fabrikken med materialer til de transmissionssystemer, der produceres dér.
Større arbejdsglæde, sundere jobs
I en tid med stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, har det været værdifuldt for Denso at kunne frigøre ressourcer ved at automatisere interne logistikopgaver. Det fortæller Travis Ollinger, der er logistik- og automationsingeniør hos Denso, i en pressemeddelelse.
- At automatisere gentagne og anstrengende opgaver med nye teknologier, der gør arbejdet mindre belastende, er helt klart med til at fastholde vores medarbejdere. Der er mange andre og mere værdiskabende arbejdsopgaver i vores produktion, som de nu løser i stedet. Vi vil meget hellere betale vores ansatte for at producere komponenter end på at flytte rundt med dem, siger Travis Ollinger.
Før Mir-robotterne kom ind på fabrikken, brugte seks ansatte hos Denso i Tennessee godt 60 procent af deres arbejdstid på at skubbe vogne rundt fra sted til sted med materialer, og de tilbagelagde op til 20 kilometer til fods dagligt. Nu løser de inspektionsopgaver og andre mere givende arbejdsopgaver. Personalet har taget godt imod automatiseringen af intralogistikken; Medarbejdere i andre afdelinger begyndte også at efterspørge robotstøtte til transport af vedligeholdelsesmaterialer og reservedele. Denso købte derfor for nylig yderligere fem Mir500-robotter til fremtidige transportprojekter, der kræver tungere nyttelast.
AMR fremfor AGV
Denso er i dag blevet storforbruger af Mirs robotter globalt på sine fabrikker på tre kontinenter. Valget faldt på AMR, autonome mobile robotter, som produktkategori frem for AGV (automated guided vehicles).
- Vores produktionsmiljøer er ekstremt dynamiske, så vi har brug for robotter, der let kan implementeres, selv kan kortlægge områder og ændringer og fleksibelt kan navigere rundt. Vi ønskede at undgå teknologi, der krævede kostbar installation af infrastruktur i fabriksgulvene, fortæller Travis Ollinger.
I næste led af beslutningsprocessen afprøvede og sammenlignede Denso et udvalg af AMR fra forskellige producenter.
- Efter at have testet AMR'er fra et par forskellige leverandører, stod det klart, at Mir-robotter giver betydelige fordele i fleksibilitet, sikkerhed og brugervenlighed. Mir var bare ekstremt intuitiv sammenlignet med de andre platforme, vi så på: Den intuitive flådestyring med Mir Fleet-softwaren, enkel kortlægning og missionsoprettelse samt simpel ændring af lokationer/stationer. Mir skilte sig også ud på evnen til at integrere med vores øvrige systemer via REST API-kald til at kommunikere med robotterne, siger Travis Ollinger, Denso.