Professionelle kunder hjælper Nilfisk til smalt overskud
Hos Nilfisk, der producerer rengøringsmaskiner til både private og professionelle, mærker man også inflationen og de høje energipriser.
Virksomheden sælger mindre til private og må også se sine omkostninger vokse i takt med prisstigninger på råvarer, transport og energi.
Til gengæld er det lykkedes at øge salget til de professionelle kunder, og det er medvirkende til, at selskabet kommer ud af tredje kvartal med et smalt overskud på 7,6 millioner euro (svarende til 57 millioner kroner).
Torsten Türling, der er administrerende direktør, forklarer, at det særligt er på det amerikanske marked, at det er lykkedes at vokse.
- Vores resultater i tredje kvartal blev også understøttet af en sund vækst i efterspørgslen i Asien. I Europa stammer den højere omsætning fra det professionelle segment hovedsageligt fra prisstigninger, siger han i en kommentar til regnskabet.
Omsætningen landede totalt set på 263 millioner euro (knap 2 milliarder kroner), svarende til en vækst på 9,9 procent.
/ritzau/
Regnskabsår | 3. kvartal 2022 | 3. kvartal 2021 |
Valuta | Mio. euro | Mio. euro |
Nettoomsætning | 263,0 | 239,2 |
Ebitda | 26,3 | 34,0 |
Resultat af primær drift (ebit) | 10,8 | 19,5 |
Resultat før skat | 10,3 | 15,9 |
Periodens resultat | 7,6 | 11,1 |
Balancestatus | 922,2 | 831,1 |
Egenkapital | 266,8 | 187,6 |
Antal ansatte | 4.737 | 4.796 |
Kilde: Nilfisk |