23948sdkhjf

B2B-handlen i top med produktivitet

Danske B2B-handelsvirksomheder er i den absolutte top, når det handler om at fastholde høj produktivitet. Det fremgår af en ny økonomisk analyse fra Erhvervs- og Vækstministeriet.
I analysen måles bevægelsen i produktivitet over en treårig periode. Og B2B-handlen er den absolutte duks, når der måles på både arbejdsproduktivitet og totalfaktorproduktivitet. Rapporten viser at rigtig mange engrosvirksomheder vedbliver med at være højproduktive.

I B2B-handel er ca. 65 pct. af virksomhederne vedvarende højproduktive og mindre end 5 pct. vedvarende lavproduktive. I den anden ende af skalaen er videnservice, hvor omkring 50 pct. af virksomhederne er vedvarende lavproduktive og kun 2-3 pct. vedvarende højproduktive.

Hos DI Handel glæder man sig over analysens resultater, men for branchedirektør Lars William Wesch er det ikke overraskende, at B2B-handelen klarer sig godt:

- Billedet stemmer godt overens med vores egne større analyser af B2B-handlen i de senere år. Den bekræfter, at man i store dele af B2B-handlen har arbejdet målrettet med at styrke egen effektivitet og værdiskabelse – naturligvis affødt af konkurrencen om de professionelle kunder, siger branchedirektøren.

Effektiviseringen optrappes
Analysen dækker perioden frem til 2008 og tegner derfor ikke et aktuelt billede af forholdene. Men ifølge Lars William Wesch vil en aktuel sammenligning af sektorerne blot styrke B2B-handlens position i feltet, fordi effektiviseringsindsatsen er blevet yderligere optrappet de senere år.

- Der er altid plads til forbedringer af produktiviteten, men nu har vi nye tal for, at vi i Danmark har en særdeles effektiv handels- og distributionssektor, som bidrager til at styrke effektiviteten hos kunderne i industrien og byggeriet, siger han.

Læs hele rapporten på www.evm.dk

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109