23948sdkhjf

Audientes hiver lån hjem for at holde momentum

Den danske høreapparatproducent Audientes har været på lånemarkedet for at finde de 7,5 millioner kroner, som man anslår vil være nok til at "trykke igennem" i lanceringen af virksomhedens første produkt, der kom på markedet i sidste måned.

- Med kapitalen fra børsnoteringen har vi kunnet færdiggøre udviklingen af produktet, kommercialisere det og tage det til markedet. For at kunne investere i den næste del af rejsen både i Indien og på andre markeder og trykke til marketingmæssigt,  så skal der rejses yderligere kapital, fortæller Steen Thygesen, der er CEO for Audientes.

Om Audientes:

  • Audientes blev etableret i 2014 af ingeniøren Hossein Jelveh, der sammen med 10 kolleger fra den nedlagte Nokia-afdeling i København startede helt fra bunden med at udvikle teknologien i Audientes.
  • Virksomheden blev børsnoteret på Nasdaqs First North i september 2020.
  • Audientes er kommet på markedet i Indien med en løsning, der er selvjusterende og som brugeren selv kan indstille. Høreapparatet har et prispunkt på omkring 2000 kroner.

Audientes har lånt 7,5 millioner kroner, som den finansielle rådgiver Sedermera Corporate Finance AB har fundet hos nogle få større investorer i Sverige og i Danmark. Renten er på 2 procent.

Steen Thygesen og Audientes anslår, at man over de kommende to år har et kapitalbehov på yderligere omkring 50 millioner kroner. De penge forventer man at rejse via egentlige aktieudvidelser blandt eksisterende aktionærer og nye aktionærer.

Vil vise fremdrift først

Der er altså et lille gab imellem et højt ambitionsniveau og status i pengekassen. Det gab lukkes af nu lånet på de 7,5 millioner kroner.

- Vi har en plan, der siger, at det vil være god timing at rejse yderligere kapital efter sommerferien. Dels tager det tid at få planlagt og eksekveret, og dels vil vi gerne videre ud i markedet i Indien og vise fremdrift på salgssiden, som folk kan forholde sig til. Mere end på nuværende tidspunkt, siger Steen Thygesen.

Audientes lancerede i marts sit første produkt, høreapparatet VEN, i Indien. Og har trods en fin start naturligvis ikke foldet sit potentiale endnu.

I løbet af næste måned åbner virksomheden sin egen E-commerce platform, ligesom produktet via indiske resellers snart udbydes på handelsplatformene Amazon og Flipcard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.16