Electronic House kigger mod USA
Elektronikproducenten nyder godt af placeringen i Litauen og satser nu på at hente amerikanske kunder med et salgskontor i Californien.
Det har nemlig vist sig som en lukrativ forretning at anlægge produktionen til det østlige Europa frem for eksempelvis Kina.
- Det er ikke så meget billigere at producere i Kina end i Baltikum længere, men til gengæld er det meget nemmere at drive forretning i Baltikum og en stor fordel blandt andet på toldområdet at have produktion i et EU-land. Samtidig er arbejdskraften effektiv og leverer høj kvalitet, hvilket kan være en udfordring i Kina, siger CEO Palle Gravesen Jensen til Berlingske.
Salgskontor i Californien
Samme erkendelse er flere andre firmaer i elektronikbranchen kommet til. Ifølge Palle Gravesen Jensen flytter eksempelvis de amerikanske selskaber produktionen væk fra Kina og til den sydlige nabo Mexico.
Netop USA er et af de markeder, Electronic House UAB selv har kig på for tiden.
- Vi har nu åbnet salgskontor i Californien for at få nogle af de mange selskaber i Californien som kunder. Mange amerikanske virksomheder kigger i stigende grad mod Østeuropa efter billig kvalitetsproduktion under klare EU-regler, så man undgår en masse af besværet ved at have produktion i Kina, siger Palle Gravesen Jensen, der kom til Litauen midt i 1990’erne.