Dansk robotposition trues af Kina
Danmark ligger i en flot position på verdensplan hvad kollaborative robotter angår. Men vi skal ikke tage for givet, at vi kan beholde den position. Singapore er eksempelvis langt foran Danmark, og Kina er kraftigt på vej frem i sin brug af kollaborative robotter og vil inden for få år overhale os, hvis den nuværende tendens fortsætter.
Så vi kan blive udfordret på både automation og lave lønninger fra Asien. Det fremgår af en ny rapport fra Teknologisk Instituts Robotcenter, "Robotter og kompetencer".
- Globalt set er det svært at finde udviklingsmiljøer, som kan matche den koncentration af viden og udviklingskraft, som findes i Danmark lige nu. Det er en stor del af forklaringen på, at Danmark ligger på en global tredjeplads i brugen af robotter til automatisering i de sektorer, som danske virksomheder arbejder i. Men positionen er truet. Vi ser, at de store industrilande opruster op på markedet for cobots, og hvis Danmark skal holde sig i førerfeltet, så skal de danske virksomheder blive bedre til at udnytte det store potentiale, der er i samarbejdende robotter, siger Stig Yding Sørensen, som er seniorkonsulent ved Teknologisk Institut og medforfatter til rapporten.
Men konkurrenter som Korea, Taiwan, Kina, Japan, Tyskland, USA og Storbritannien melder sig hele tiden med nye bud på cobots – med fokus på lave priser, hastighed og let programmering.
Dobbelt udfordring
- Udfordringen er dobbelt - kinesiske virksomheder kan nemlig konkurrere på både automation og lave lønninger. Et muligt dansk svar ville være at skrue op for brugen af for eksempel cobots, og bruge automatisering mere effektivt i dele af produktionen. Det kræver et kompetenceløft flere steder i virksomheden fra robotoperatør til robotspecialister, siger seniorkonsulent Stig Yding Sørensen.
Kort vej fra tanke til handling
- Vores fordel i Danmark er ikke teknologien alene, men teknologiens samspil med vores kultur. Den korte vej fra tanke til handling, når cobots kan omstilles til nye opgaver, spiller godt sammen med kulturen på danske arbejdspladser, hvor en idé fra gulvet hurtigt kan nå frem til direktøren i virksomheden og omsættes til handling. Der er en ægte dansk konkurrencefordel, som udenlandske virksomheder har svært ved at matche, siger Stig Yding Sørensen.