23948sdkhjf

Fragtpriser er ni-doblet: - Nu koster fragten mere end glasset

Priserne på søfragt fra Fjernøsten er siden sidste år steget til det ni-dobbelte. Det får Juliana Drivhuse til seriøst at overveje at erstatte sine kinesiske leverandører af glas med leverandører fra Europa.

- I slutningen af 2020 gav vi 1200 dollars for at få en container fra Fjernøsten hertil. Nu koster det os 10.700 dollars, fortæller adm. direktør Nikolaj Stærmose, Juliana Drivhuse.

- Nogle af os føler, at nu har rederierne strammet skruen så meget de kan, hvor det begynder at blive svært at se kunderne i øjnene, siger Nikolaj Stærmose.

Faktisk er situationen nu den for Juliana, at fragten nu koster mere end prisen for glasset. Nikolaj Stærmose fortæller, at stigningen i fragtpriserne lægger 1.000 kroner på prisen for Julianas billigste drivhuse.

- Det kan godt være, at Søren Skou fra Mærsk siger, at fragtprisen ikke betyder meget, når man sender tusindvis af sko afsted i en container. Men det er ikke tilfældet for drivhuse. Vores fragtomkostning pr. drivhus er kæmpestor, og den er vi nødt til delvis at vælte over på forbrugerne. Oven i det kommer, at råvarepriser på eksempelvis aluminium også er steget kraftigt.

- Rederierne skal huske på, at det godt kan være, at de napper en stor gevinst lige nu, men fragtpriserne kan også blive så høje, at kunderne begynder at finde alternative leverandører.

Kigger efter alternativer

Juliana er selv på udkig efter alternativer til glas fra Kina.

- Vi er i gang med at undersøge alternativer. Men det bliver besværliggjort af, at det er svært at rejse i Europa, siger Nikolaj Stærmose.

Sideløbende har Juliana sørget for at udvide antallet af leverandører af glas i Kina.

- Det handler om at få en høj leveringssikkerhed. Vi skal være sikre på, at vi overhovedet kan få materialet, siger han.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125