23948sdkhjf

Ingeniørtalenter skal få nye idéer til B&O-produkter i Kina

Bang & Olufsen planlægger i samarbejde med Aarhus Universitet en innovationslejr i Kina, hvor de dygtigste ingeniørstuderende være med til at udvikle nye koncepter for fremtidens medieprodukter til det kinesiske marked.
I alt 36 studerende fra Danmark og Kina skal i de kommende måneder udvælges til at deltage i et to uger langt innovationsforløb. De skal arbejde med konkrete og helt aktuelle problemstillinger efter oplæg fra Bang & Olufsens udviklingsafdeling.

Bang & Olufsen har sammen med Ingeniørhøjskolen de sidste fem år afviklet internationale innovationslejre i Struer.

- Vi har rigtig gode erfaringer med at afholde innovationslejre. De unge studerende får det til at syde og boble med idéer. De bidrager med nogle nye måder at tænke på, og det er meget værdifuldt for os. Vi ønsker at være i nærkontakt med de unge og involvere dem i arbejdet med at udvikle nye koncepter, siger forskningschef i Bang & Olufsen, Søren Bech.

Det er første gang, at innovationslejren får en filial på et af Bang & Olufsens vækstmarkeder. Tiltaget harmonerer med Bang & Olufsens strategi for vækst i Kina, hvor virksomheden netop har åbnet en række nye butikker og et salgskontor.

Foruden Bang & Olufsen og Aarhus Universitet deltager også Aalborg Universitet, Struer Statsgymnasium og Innovation Center Denmark i Shanghai i planlægning og afvikling af innovationslejren.

Fokus på teknik, kreativitet og markedsindsigt
Innovationslejren i Kina kommer til at bygge på en velafprøvet metode, der stimulerer de studerendes evne til at opfinde nye, kreative produkter i samarbejde med industrien. Det forklarer Erik Kristiansen, chefkonsulent ved Aarhus Universitet:

- Vi har udviklet en helt unik innovationsmetode, hvor de studerende bliver udfordret til at bruge deres tekniske viden til at skabe kreative løsninger i overensstemmelse med efterspørgslen i markedet. De skal så at sige lave koblinger imellem deres specifikke ingeniørviden og markedets vilkår.

Og netop forståelsen for efterspørgselsforhold og kreativitet er afgørende kompetencer for den moderne ingeniør.

- Vi vil lære vores studerende at tænke kreativt og se de tekniske udfordringer i et bredere perspektiv og i en større forretningsmæssig sammenhæng. Det er helt centrale kompetencer, når den danske ingeniør skal stå distancen på det globale arbejdsmarked, siger Erik Kristiansen.

Tanken bag innovationslejren i Shanghai er at give de studerende mulighed for at opnå indsigt i den kinesiske forbrugerkultur. Med det som udgangspunkt skal de forsøge at udvikle koncepter, som på sigt kan blive til nye produkter i Bang & Olufsens portefølje.

Virksomheden har tidligere taget patent på ingeniørstuderendes idéer.

Skal suge til sig af kinesisk forbrugerkultur
Kina er et land i rivende økonomisk udvikling med en meget stor forbrugende middelklasse, som i stigende grad efterspørger luksusvarer. Den store udfordring for vestlige virksomheder, der ønsker vækst på det kinesiske marked, er at skabe indsigt i en markant anderledes forbrugeradfærd, forklarer Erik Kristiansen.

- Kina er vigtig, når man vil være dagsordenssættende på det globale marked. Men udviklingen i forbrugerkulturen sker eksplosivt, og derfor er tilstedeværelse og fokus afgørende. Man skal kunne forstå kompleksiteten i kulturen, erhvervslivet og i købsmekanismerne. Jeg er meget spændt på, hvor meget de unge kan nå at suge til sig i løbet af lejren, siger Erik Kristiansen.

Innovationslejren vil få et særligt fokus på udvikling af forbrugerelektronik til unge kinesere.

Kilde: Aarhus Universitet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094