23948sdkhjf

Munch Miljø Teknik udvikler teknik til lynrensning af partikelfiltre

Det lille fynske firma Munch Miljø Teknik har udviklet en ny teknik, der gør det muligt at rense et partikelfilter på under tre timer.
De partikelfiltre, som lastbiler og busser skal køre med i de større byer, skal renses jævnligt. Det er en tidskrævende proces, der hidtil har krævet et helt døgn at gennemføre.

Munch Miljø Teknik har dog opfundet en løsning, der er otte gange så hurtig. Nøglen til løsningen fik de hos de tekniske problemknusere hos Schneider Electric, oplyser fagbladet Teknik og Viden.

Praktisk erfaring har banet vejen
Munch Miljø Teknik udviklede for at par år siden en teknik til at blæse partikelfiltre næsten rene og afbrænde de resterende partikler.
Afbrændingen af de sidste rester tog dog lang tid, og Munch Miljø Teknik begyndte derfor at eksperimentere med andre metoder til at rense filtrene for de resterende partikler ved hjælp af varme.

Det viste sig dog besværligt at styre temperaturen i processen nøjagtigt. Derfor vendte de problemstillingen med Holger Jessen fra Schneider Electric. Han foreslog, at de skulle bruge en frekvensomformer sammen med en PLC og et HMI-panel. Det giver en trinløs regulering af temperaturen, samtidig med at de kunne lave forskellige recepter afhængig af hvilken filtertype, der skulle renses.

Resultatet blev en meget mere præcis styring og regulering, mekanikken skånes, og man opnår dermed en længere maskinlevetid. Og sidst men ikke mindst sparer man 30-50 procent af energiforbruget.

Sådan renses filtrene
Først afblæses partikelfilteret i filterrenseren. Herefter placeres det i forbrændingskammeret. Procesluft blæses ind og opvarmes af varmelegemer til ca. 600 grader, inden det blæses igennem filterkernen.

Temperaturen på procesluften reguleres efter den programmerede forbrændingskurve. Når den varme luft forlader filteret blandes den med indsuget rumluft til en temperatur på ca. 50 grader. Herefter filtreres luften fra partikelrester og blæses ud i det fri.

Når filteret er færdigbrændt, bliver de sidste askerester blæst ud i filterrenseren. Partikelfilteret er nu klart til endnu en tørn.

Få filtret renset mens bilen serviceres
Munch Miljø Teknik har blandt andet beregnet den mest effektive forbrændingskurve for de to mest anvendte typer partikelfiltrer – cordierit og silliciumkarbid.
Disse forbrændingsforløb er programmeret i PLC, som styrer frekvensomformeren. Med den nye metode tager afbrændingen af disse partikelfiltre mellem 2 timer 15 minutter og 2 timer 50 minutter.

Munch Miljø Teknik hviler dog ikke på laurbærrene. De sigter efter at forbedre teknikken yderligere. Visionen er, at partikelfiltrene skal renses imens, lastbilen eller bussen alligevel skal serviceres. På den måde vil det rent faktisk blive gjort. Som det er i dag, er det de færreste vognmænd, der kan tage et køretøj ud af drift i et døgn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11