Ny Mir-direktør er hentet i maskinrummet
Thomas Visti har for mange været synonym med Mir, siden han trådte ind som medejer i virksomhedens spæde start.
I 2018 blev virksomheden overtaget af amerikanske Teradyne i en handel til 1,7 mia. kr. Derfor kom det måske ikke som den store overraskelse, at Thomas Visti den 1. august valgte at give depechen som CEO hos den fynske robotkomet videre.
Fart over feltet
Den nye CEO hedder Søren E. Nielsen, og han er hentet internt. Han blev ansat som teknologichef i Mir i 2018. CV’et tæller desuden giganter som Danfoss og Siemens.
- Det har været en tid med fart over feltet. Der er sket rigtig, rigtig meget. Da jeg kom, var det en ejerledet virksomhed med cirka 50 ansatte, og ret kort tid efter blev vi solgt til amerikanske Teradyne. Før corona startede, var vi 220 mand. Der er sket utrolig meget, og vi har haft en utrolig vækst og har haft de udfordringer, det nu giver med at få udviklet en organisation til at følge med, fortæller Søren E. Nielsen om de første par år hos Mir.
Store sko at fylde ud
Nu står han altså i spidsen for hele butikken, og skal føre det arbejde videre, som Thomas Visti har startet.
- Til gengæld har jeg måske brugt lidt mere tid end Thomas til at se på, hvordan man optimerer en virksomhed inde fra, og det er måske også noget af det, vi har brug for i den fase, vi er i nu, for at få lidt balance i virksomheden og komme med der, hvor det halter lidt, så vi som samlet virksomhed bliver lidt mere homogen og lidt mere effektivt.
Kontinuitet er vigtigt
Søren E. Nielsen var da heller ikke i tvivl, da de amerikanske ejere pegede på ham, og tilbød ham stillingen.
Han er også bevidst om at han kommer med andre kompetencer, end Thomas Visti havde, og at det er det, der skal være med til at føre Mir videre.
- Jeg tror, at maskinrummet er det sted, hvor jeg har opholdt mig mest i min karriere, hvor jeg har noget erfaring i, hvordan man får en virksomhed til at spille rimelig godt på alle tangenter. Så optimering og videreudvikling af virksomheden, men måske med lidt mere fokus på, at de indre ting fungerer, end at det kun lige er salg og branding, forklarer Søren E. Nielsen, og tilføjer:
- Men branding af Mir er stadig vigtigt. Så det er ikke en ændring af strategien, og at vi ikke vil være synlige. Det er fuldstændig erkendt. Så det er ikke et spørgsmål om, at der nu kommer andre boller på suppen, men metoden, hvormed vi gør det, kan godt komme til at forandre sig lidt.