Ansaldo vinder fransk kæmpekontrakt
Den italienske koncern, der er en af seks bejlere til opgaven om at udskifte Banedanmarks signalsystemer, har netop vundet en lignende opgave i Frankrig.
Kontrakten, der har en værdi af €15 mio. (111 mio. kr.), omfatter udskiftningen af signalsystemet på den nye sektion af den såkaldte East European High Speed-line.
Konkret drejer det sig om 106 km. i området mellem Baudrecourt og Vendenheim, som skal stå færdigt til februar i 2016.
Bejler til dansk milliardordre
Nyheden er især interessant, fordi Ansaldo er en af seks bejlere til de to kontrakter om at udskifte signalsystemet for Banedanmark i henholdsvis den vestlige og østlige del af landet.
Ansaldo STS driver i forvejen den københavnske metro, som firmaet har leveret tog, skinner, signal- og sikkerhedssystemer til, mens AnsaldoBreda – der også er en del af Finmeccanica-koncernen – i Danmark nok mest er kendt for at være leverandør af de berygtede IC4-tog.
Foruden Ansaldo STS bejler franske Alstom, canadiske Bombardier, britiske Invensys, tyske Siemens og den fransk/amerikanske konstellation Thales/ Balfour Beatty Rail om de to kontrakter, der har en samlet værdi af 18 mia. kr.
Banedanmark bekræfter over for Electronic Supply, at man forventer at underskrive kontrakterne med de to udbydere af signalsystem-udskiftningen inden året er omme.
Læs også: Hård kamp om Banedanmark-milliarder