23948sdkhjf

Widex dyrker det prestigefyldte og energirigtige nybyggeri

Der er i stigende grad prestige for virksomheder i at bygge energirigtigt. Det bidrager til virksomhedens image, og et medfølgende godt indeklima er med til at holde på medarbejderne.
Der er gået mode i at have et energirigtigt hovedkvarter i erhvervslivet, og virksomheder kappes om at bygge grønnest. Det oplever Go’ Energi, der netop har udgivet en guide til at bygge energirigtigt.

- Vi kan se på bygherrernes krav til nye byggerier, at markedet er begyndt at tænke i energieffektive løsninger. Det er meget positivt, og bygherrer kan med fordel bruge vores nye byggeprocesvejledning, siger sekretariatschef i Go’ Energi, Henrik Teglgaard Lund.

Enorm interesse fra besøgende
En af de virksomheder, der gør meget ud af at bygge energirigtigt, er Widex høreapparater.

Virksomhedens nye hovedsæde i Allerød tager en række nye løsninger i brug og har blandt andet et unikt varmeanlæg, der lagrer varme i et grundvandsmagasin om sommeren og bruger det til opvarmning om vinteren.

Selvom man ikke umiddelbart forbinder høreapparater med energibevidsthed, giver den nye bygning med egen vindmølle masser af positiv opmærksomhed for Widex, fortæller medejer og civilingeniør Richard Tøpholm.

- Vi får enormt mange besøgende, som kommer for at se bygningen. Det oplevede vi aldrig i det gamle hovedkvarter, og det overraskede os, hvor stor interessen er. Vi forventer op mod 5.000 besøgende i år og overvejer at oprette en decideret rundvisningsafdeling, siger han.

Nemmere at tiltrække medarbejdere
Klimahensynene har givet Widex et hovedsæde i lavenergiklasse 1, og det er med til at profilere virksomheden.

- Vi får ansøgninger fra folk, som har hørt om huset. Så det har styrket vores evne til at tiltrække arbejdskraft. Vi oplever også en stolthed blandt medarbejderne over det, vi har gjort, og så er det gode indeklima med til at fastholde dem, siger Richard Tøpholm.

Bruges i fortællingen om virksomheden
Widex bruger også bygningen til at fortælle om en moderne, grøn virksomhed, der sætter nye standarder. Det er den ikke ene om, mener Lars Christoffersen.

- Stadig flere bygger grønt, fordi de vil gøre det. De vil vise, at de er miljørigtige, siger Lars Christoffersen.
I Widex’ hovedsæde tjener de fleste tiltag ifølge virksomheden sig selv hjem.

Men ikke alle.

- Solcellerne kan ikke betale sig. Men de er også et æstetisk valg, der passer godt til en high tech virksomhed som vores, siger Richard Tøpholm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095