Tech-virksomhed: Dansk design er nyt konkurrenceparameter
- Kvalitet og funktion udgør ikke længere en reel, konkurrencemæssig fordel i industriel fremstilling, da begge dele i dag opfattes som en selvfølge. Fokus bør derfor rettes mod design og ”feel”, så produktet skiller sig ud i mængden, ikke mindst på eksportmarkedet.
Sådan lyder det fra Marcus Holm, administrerende direktør i teknologihuset Melsen Tech i Aalborg, som fremstiller interfaces, kabinetter og totalløsninger på det digitale og elektroniske område.
Han oplever gang på gang, hvordan eksportmarkedet karakteriserer Melsen Techs produkter ud fra ”Danish design”, og at dét i sig selv er et kvalitetsstempel.
- Dansk design er in, også i industrien – fra krantastaturer til elevatorer. Udlandet vil have dét, vi kan i Danmark, fordi vi forstår at kombinere funktionalitet, ergonomi, brugervenlighed og æstetik. Der er ingen støj og dippedutter – det spiller bare, siger Marcus Holm.
Påvirker til købernes sanser
Tal fra Dansk Design Center og Dansk Industri viser, at mange danske virksomheder er enige.
I en undersøgelse fra 2018 blandt 802 forskellige danske virksomheder, svarer 79 procent, at design styrker deres brand, mens 64 procent forventer, at design bliver et vigtigere konkurrenceparameter de næste fem år.
Ikke mindst mener 75 procent, at design har en positiv betydning for bundlinjen.
Ifølge Marcus Holm ligger nøglen i, at man som leverandør formår at skubbe fokus væk fra pris og over på sanserne, for så taler man til nogle helt andre mekanismer i køberen.
- Lækkert design gør, at kunden får en god brugeroplevelse, vælger dit produkt og endda er villig til at betale mere for det. For lige meget, hvor fornuftige vi tror, vi er, så viser analyser igen og igen, at vi træffer købsbeslutninger ud fra følelser og sanser. Derfor kan strategisk brug af design påvirke bundlinjen, siger Marcus Holm.
|