Mir-robot er flyttet ind hos Ford
På Fords fabrik i Almussafes-Valencia i Spanien produceres en række populære modeller som Kuga, Mondeo og S-Max. Her fremstilles 2.000 køretøjer om dagen i et anlæg på 300.000 kvadratmeter.
Tre autonome og kollaborative mobile robotter fra Mobile Industrial Robots har nu optimeret den interne logistik i den enorme produktion. Det skriver den fynske robotproducent i en pressemeddelelse.
- Vi er stolte af at have en af de mest innovative fabrikker i Europa og af at være first movers i brugen af kollaborative mobile robotter til distribution af materialer. Det gør vores interne logistik mere effektiv, siger Pepe Pérez, corporate communications manager hos Ford España.
Halvandet år på bagen
Produktionen på Ford-fabrikken er automatiseret med flere industrielle robotter som nøgleelement. For at holde produktionen i gang er det vigtigt, at de rigtige industri- og svejsematerialer leveres til de forskellige robotstationer.
Før Mir-robotternes ankomst blev dette håndteret manuelt. Det var en ensformig og tidskrævende opgave for medarbejderne. Derfor købte Ford for halvandet år siden sin første MiR100robot, som nu leverer delene de rigtige steder i produktionsanlægget. Den mobile robot undgår uforudsete forhindringer, er i stand til at ændre sin rute eller stoppe, når det er nødvendigt og fungerer sikkert sammen med mennesker og andre køretøjer i anlægget.
- Af de tre MiR100-robotter, vi bruger i øjeblikket, blev den første døbt Survivor. Det navn fik den, fordi den overlevede i et meget komplekst miljø. I dag transporterer den stadig reservedele fra lageret til produktionslinjerne, siger Eduardo García Magraner, ingeniør og leder af afdelingen body & stamping.
Ford testede robotten i et stykke tid og konkluderede, at den fungerede fejlfrit og var blevet et meget værdifuldt medlem af teamet. García Magraner håber, at andre Ford-fabrikker kan have lignende glæde af teknologien, og virksomheden har allerede investeret i to mobile robotter mere siden da.
For at tilpasse Mir-robotterne til Fords behov, blev de udstyret med et automatiseret reolsystem med 17 rum til materialer af forskellig vægt og størrelse. For at undgå fejl er åbning og lukning af disse rum automatiseret, så operatøren kun har adgang til de materialer, der tilkommer vedkommende.
De tre Mir-robotter er de første samarbejdende autonome mobile robotter i et Ford-produktionsanlæg i Europa. Men Alvarez slutter:
- Vi er så tilfredse med vores tre Mir-robotters distribution af industrimaterialer, at vi nu ser frem til at finde nye områder at bruge dem på, både i vores egen afdeling og på andre anlæg. Robotterne lærer selv nyt løbende og interagerer nu perfekt og sikkert med både medarbejdere, gaffeltrucks og alle andre elementer på fabriksgulvet.