40 millioner skal fløjte USA-eventyr i gang for dansk fodboldkamera
Den københavnske startup VEO har rejst 40 millioner kroner, som skal bringe virksomhedens intelligente sportskamera ind i amerikanske fodboldklubber. Det skriver Børsen fredag.
Veo har udviklet et kamera, der med sit panoramiske syn i høj opløsning kan filme hele fodboldbanen på samme tid. Samtidig har kameraet lært at følge bolden og spillerne, i takt med at spillet skifter tempo og placering. Dermed er både kameramand og producer så at sige puttet ind i det lille, grønne kamera, og optagelsen af kampe gjort tilgængelig for klubber uden store budgetter.
- Med det her kamera forsøger vi at gøre noget godt for sporten. Der bliver pumpet en masse penge i de professionelle hold, men den udvikling har man ikke set i de mindre fodboldklubber. Vi forsøger at gøre video tilgængeligt for alle fodboldhold uanset størrelse, siger Veos administrerende direktør Henrik Teisbæk til Børsen.
Fodbold kun begyndelsen
Veos kamera blev lanceret sidste år og har allerede filmet mere end 25.000 fodboldkampe fra omkring 3000 fodboldklubber. Nu har virksomheden rejst 40 millioner kroner i en serie A-runde, og i første omgang er planen at skabe en kommerciel platform i USA, som ifølge Henrik Teisbæk er verdens næststørste fodboldnation. Næste punkt på listen er at udvikle teknologien, så kameraet kan bruges til andre sportsgrene.
En af Veos investorer er den amerikanske sports-venturefond Courtside Ventures. Her fortæller administrerende direktør Vasu Kulkarni, at venturefonden har kigget efter netop automatiserede, transporterbare optagelsesmuligheder til en pris, som selv ungdomshold kan betale, og at fonden efter første møde med Veo var meget imponerede. Courtside Ventures har investeret 2 millioner dollar i den danske startup.