23948sdkhjf

Elektrificering af jernbanen forsinket flere år

Den planlagte elektrificering af jernbanenettet, der skal sende de gamle dieseltog på porten, bliver forsinket på alle strækninger. Det skriver Ingeniøren, efter konsulenthuset Deloitte har gransket milliardprojektet og offentliggjort deres konklusioner i en rapport.

Deloitte konkluderer i rapporten, at der ikke i tilstrækkeligt omfang er taget højde for de risici og usikkerheder, som kan medføre forsinkelser i tidsplanen.

For optimistisk planlægning

I forbindelse med granskningen har Banedanmark lagt en ny samlet plan for elektrificeringen, og her er samtlige strækninger forsinket. Således bliver strækningen Fredericia-Aarhus forsinket med fire år, Aarhus-Aalborg forsinket med tre, mens strækningen mellem Nykøbing og Holeby må vente hele syv år ekstra på elektriciteten.

Forsinkelserne skyldes dels problemerne i det andet store jernbaneprojekt, hvor alle landets togsignaler skal udskiftes. Også her er man ramt af flere års forsinkelse, og udskiftningen skal foregå i koordinering med elektrificeringen, men Deloitte peger også på, at Banedanmarks plan ”generelt har været for optimistisk i forhold til de fastsatte tidsfrister”.

Ukendte omkostninger

- Generelt tegner der sig på igangværende eller allerede afsluttede strækninger et billede af tidsplaner, som det har været vanskeligt at overholde, samt at ankerbudgetterne ikke i tilstrækkelig grad har været i stand til at kunne dække de faktiske udgifter på strækningen, hvorfor reservetræk har været nødvendige, skriver Deloitte ifølge Ingeniøren.

Det er uklart, hvad de omfattende forsinkelser kommer til at koste. Ifølge Ingeniøren har Deloitte udarbejdet rapporten i to versioner, og der er ingen konkrete tal i den, der er udleveret til Folketinget.

Mediet har imidlertid ved hjælp af angivne procentsatser regnet sig frem til, at de indtil videre kendte forsinkelser vil medføre en ekstraregning på omkring 300 millioner kroner i projektet, der i alt beløber sig til omtrent 9 milliarder.

Den første elektrificerede togstrækning, der i 2017 åbnede mellem Lunderskov og Esbjerg, endte med at blive 91 millioner dyrere end budgetteret.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141