23948sdkhjf

Smartphones: Personalegode eller arbejdsredskab

Selv om salget af smartphones eksploderer, er de danske virksomheder dårlige til at implementere de mange muligheder blandt medarbejderne.
Salget af smartphones skyder i vejret som aldrig før og udgør nu op mod 80 procent af teleselskabernes samlede salg.

Samtidig er den mobile datatrafik på vej i vejret med stormskridt.

Men det danske erhvervsliv har svært ved at følge med udviklingen. Det viser en undersøgelse af 50 virksomheder med mindst 100 ansatte foretaget af Nokia.

- Virksomheden skal gøre op med sig selv, om en smartphone er et personalegode eller et arbejdsredskab. Det er vigtigt, at man kan bruge den hele dagen og ikke kun fem eller seks timer på farten, før man skal tanke op. Det er ligesom at have en bil, så man kan komme frem til destinationen, så kommer luksuselementerne i andet geled. Det her marked er meget forbrugerdrevet, siger Nokias country manager for Danmark Ruhne Fiala til Dagbladet Børsen.

Private langt foran erhvervslivet
Dermed kan markedet for smartphones sammenlignes med det for laptops og pc’er, der først og fremmest drives frem af det private forbrug, mens erhvervslivet halter bagefter.

Samtidig har smartphones status af små computere, som derfor skal inddrages i virksomhedernes IT-sikkerhedspolitik, før de implementeres i virksomhedens IT. Og det er en proces, der tager tid.

Bruges til mails og opkald
Blandt andet derfor forventer kun hver fjerde virksomhed at have opgraderet hele mobilporteføljen til smartphones inden for to år, viser undersøgelsen.

En anden konklusion er, at de fleste medarbejdere, som får en smartphone udleveret som et arbejdsredskab i virksomheden, alene bruger den til at tjekke mail, synkronisere kalenderen og som en helt almindelig mobiltelefon.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078