Lukning, frasalg og sløvhed presser Nilfisk
Frasalg, lukning af produktionsfaciliteter samt en langsommere fremgang end ventet i Americas (Nord- og Sydamerika), sænker Nilfisk sin forventning til organisk vækst for helåret 2018 og forventer indtjening i den lavere ende af det guidede interval.
Det oplyser Nilfisk i en selskabsmeddelelse torsdag.
Senest, i selskabets delårsrapport for 2. kvartal 2018, lød guidelinen for organisk vækst på 3 – 4 pct. og EBITDA margin før særlige poster på 11,5 - 12,0 pct. for helåret 2018. Nu sænkes forventningen til den organiske vækst for helåret til cirka 3 pct. for den fortsættende, brandede professionelle forretning. Frasalg og lukning af produktionsfaciliteter får Nilfisk til at nedjustere forventningerne til den samlede organiske vækst til cirka 2 pct. for helåret 2018.
Ændringen af forventningerne til organisk vækst kan primært henføres til forretningsområder med en indtjening, der er lavere end selskabets gennemsnit. Nilfisk forventer derfor stadig en EBITDA margin før særlige poster inden for det guidede interval, dog i den lavere ende.
Frasalg og lukninger
Nilfisk har gennemført lukninger og frasalg, som del af det, som betegnes en flerårige simplificeringsstrategi.
Det er besluttet at afvikle Outdoor-forretningen (35 millioner euro i årlig omsætning). Den danske del af Outdoor-forretningen er solgt med virkning fra 1. januar 2019, og den italienske del ventes afviklet i 1. kvartal 2019. Derudover har selskabet solgt sin forretning for udstyr til skadeservice i USA (15 millioner euro i årlig omsætning) med virkning fra 29. oktober 2018, samt højtryksforretningen Rottest i Tyrkiet (1 millioner euro i årlig omsætning) med virkning fra september 2018.
Frasalgene af Outdoor og forretningen for udstyr til skadeservice i USA vil have en negativ effekt på væksten i 4. kvartal, da begge forretningsområder havde vækst over selskabets gennemsnit, og idet frasalget medførte en aflyst produktlancering i Outdoor-forretningen.
Nilfisk har lukket produktionen i Suzhou, Kina, og produktionen af produkter til private og private label-produkter er blevet outsourcet til tredjepart. Produktionen af udstyr til det professionelle marked er blevet samlet ved én produktionsenhed; Dongguan i Kina. De gennemførte ændringer vil føre til forventet nedbringelse af antallet af produktionsfaciliteter med fem.