Ny teknologi indtager Banedanmark
Banedanmark er ved at skifte master rundt omkring i landet. Det digitale radiosystem GSM-R skal udelukkende bruges i forbindelse med jernbanedriften. En udskiftning der også betyder opførelse af nye master.
GSM-R er en forkortelse for ’Global System Mobile for Railway Communications’ og er et nyt kommunikationssystem, der udelukkende skal bruges i forbindelse med jernbanedriften.
297 antennepositioner
For at opnå radiodækning med GSM-R langs hele jernbanenettet kræver det, at der monteres antenner i 297 master, skorstene eller siloer fordelt med faste intervaller langs hele jernbanen.
Genbrug af eksisterende master – og opførelse af nye
En stor del af Banedanmarks eksisterende masteplaceringer kan genbruges - dog er det nødvendigt at forstærke eller udskifte mange af masterne af tekniske årsager.
Herudover skal der opføres 77 helt nye master fordelt over hele landet
GSM-R i hele EU
Det er Folketinget, der har besluttet, at Danmark skal skifte til det nye kommunikationssystem. Systemet indføres desuden i hele EU i takt med, at landenes gamle radiosystemer skal udskiftes. Hermed bliver kommunikationen mellem lokomotivførere og fjernstyringscentraler standardiseret, hvilket gør det nemmere at køre tog over landegrænserne, fordi der ikke længere skal skiftes radiosystem ved grænserne.
- De radiosystemer, vi i øjeblikket bruger til kommunikation mellem togene og vores fjernstyringscentraler, synger på absolut sidste vers. Systemerne produceres ikke længere, og vi har allerede været ude på verdensmarkedet og opkøbe de sidste reservedele. Derfor er vi glade for beslutningen om at indføre GSM-R i Danmark, siger områdechef hos Banedanmark Kenneth Lau Rentius.
GSM-R skal efter planen være indført i hele Danmark med udgangen af 2012. Det nye togradiosystem vil dog fungere parallelt med det gamle i 2013 og 2014, indtil der er installeret nye radioer i alle tog.
På lidt længere sigt skal GSM-R systemet videreudbygges og vil komme til at udgøre et vigtigt element i den landsdækkende udskiftning af jernbanens signalanlæg, som vil ske frem mod 2021.