1.000 europæiske fodboldklubber venter på dansk kamera
Den ligner en flot designet grøn madkasse med to øjne, der på et fire meter højt stativ spejder ud over fodboldbanen. Det intelligente kamera er specielt, fordi det med sit panoramiske syn i høj opløsning kan filme hele fodboldbanen på samme tid. Samtidig har kameraet lært at følge bolden og spillerne i takt med at spillet skifter tempo og placering. Derfor behøver man ingen kameramand til at optage kampen.
Det skriver Københavns Universitet på sin hjemmeside.
- Ved hjælp af ’Deep Learning’ har computeren inde i kameraet lært, hvordan bolden og spillerne på banen ser ud, hvilke løbemønstre spillerne har, og hvordan bolden bevæger sig. Derfor kan den forudsige spillets bevægelser og dreje sig efter det, forklarer postdoc Oswin Krause Datalogisk Instituts Image Section ved Københavns Universitet, der arbejdede på projektet i et halvt år.
1.000 fodboldklubber på venteliste
Kameraet, som produceres af det danske firma VEO, er allerede på markedet og bruges af flere fodboldklubber, blandt andet Brøndby IF, Lyngby og KB, men også amatørklubber.
Fordi kameraet filmer hele banen, og seeren selv kan styre kameraet eller synsvinklen, når kampen er optaget, er det muligt for fx trænere at følge bestemte områder eller spillere på banen og dermed lave en grundig analyse.
Indtil nu har 16 danske klubber købt et kamera, mens mere end 1.000 klubber i Europa allerede står på venteliste til at købe kameraet, når det kan leveres i efteråret.
Ifølge Jesper Taxbøl, der er Chief Technology Officer i VEO, er teknologien også relativ nem at overføre på andre sportsgrene, som fx basketball.
1,5 millioner klik fodrer den kunstige intelligens
For at træne kameraet i at genkende det vigtige i fodboldkampene, har det været nødvendigt at få rigtige mennesker til manuelt at klikke på bolden og spillerne.
Indtil videre baserer intelligensen i kameraet sig på 1,5 millioner klik lavet af mennesker indsat i et koordinatsystem af banen, som computeren løbende udfylder med forskellige placeringer af bolden og spillerne som den hele tiden lærer af.
Computeren i kameraet kaldes et neuralt netværk og forsøger at efterligne menneskets nervesystem med en række små receptorer, som modtager informationer og reagerer på dem med et output signal. Når computeren ser bolden bevæge sig, udregner den, hvor det er mest sandsynligt, at bolden er på vej hen, og kan dermed flytte sig i den rigtige retning i næsten samme tempo som spillet.
Kilde: Københavns Universitet