GN går sammen med teknologiselskab
GN Store Nord indgår et strategisk partnerskab med Audeering, et tysk selskab med ekspertise inden for analyse af stemmer og lyd baseret på kunstig intelligens.
Det oplyser høreapparatselskabet i en meddelelse.
Audeering har base i München, hvor selskabet opstod som spin-off fra Münchens Tekniske Universitet i 2012. Selskabet beskrives som et af de førende i Europa indne for intelligent lydanalyse og følelsesmæssig kunstig intelligens. Kundelisten tæller BMW og Huawei.
Sætter fart på udviklingen
Indledningsvis skal de to partnere i fællesskab udvikle løsninger baseret på kunstig intelligens, som kan udbygge og forbedre GN Audios udbud på det professionelle marked og til forbrugersegmentet.
- Analyse af lydbilleder og tolkning af menneskelige følelser vil få en stadig større rolle i de intelligente lydløsninger, som vi udvikler til professionelle og forbrugere. Med dette partnerskab vil vi være i stand til at sætte fart på udviklingen i dette felt og sende endnu stærkere løsninger på markedet, siger René Svendsen-Tune, GN Audios administrerende direktør.
Kombinationen af Audeerings teknologi og Jabra-hovedtelefonerne, som GN Audio fremstiller, vil man nu fremstille intelligente løsninger, som skal hjælpe fx ansatte i et call center og andre brugere.
Minioritetsposition til GN
Hvor stor en andel af det tyske firma, GN Audio har købt, vil GN Audios-direktøren i ikke oplyse præcis, blot at der er tale om en minoritetsposition i forbindelse med partnerskabet.
- Det er en betydende andel for et overkommeligt beløb. Men vi er vigtig investor og en vigtig samarbejdspartner for dem, siger René Svendsen-Tune ifølge NPInvestor.dk til Ritzau/Finans.
Hvornår der kommer produkter baseret på den nye teknologi, kan han overfor mediet ikke sætte dato på, blot at vi ikke skal langt ud i fremtiden.