Regler gør livet svært for virksomheder
Øget kompleksitet som følge af regler og regulering vurderes af erhvervsledere over hele verden til at være blandt virksomhedernes største udfordringer over de næste år.
En undersøgelse foretaget af KPMG viser, at over 90 % af de adspurgte virksomhedsledere mener, at deres organisations evner til at håndtere denne kompleksitet er afgørende, hvis man skal opnå succes. Samtidig mener færre end halvdelen, at deres evner til at håndtere kompleksiteten har været effektive.
Forretningen skal strømlines
Regler og regulering vurderes af 71 % af de adspurgte til at være hovedårsagen til øget kompleksitet, mens 60 % mener, at myndighedskontrol er blandt hovedårsagerne. Derfor viser undersøgelsen også, at 90 % af de adspurgte erhvervsledere mener, at regeringer på tværs af lande bør arbejde sammen for at gøre de internationale regler mindre komplekse.
- For at klare denne udfordring bedst muligt er det afgørende for virksomhederne, at de besidder evnen til hele tiden at strømline deres forretning, holder det interne bureaukrati på et minimum og at de er dygtige til at eksekvere inden for deres forretningsområder. Vi kan se, at virksomhederne har størst succes, når de har simple forretningsmodeller og dermed ikke selv skaber unødig kompleksitet. Desværre mener mange dog, at de ikke har været gode nok til at håndtere udfordringerne, siger administrerende direktør i KPMG, Jesper Koefoed.
Flere end tre ud af fire mener desuden, at kompleksiteten har været stigende gennem de seneste to år, og at denne udvikling vil fortsætte de næste to.
Kompleksitet skaber muligheder
- Stærke kræfter har gennem de seneste år ændret det globale forretningslandskab, hvilket har øget kompleksiteten. Flere regler og øget kontrol fra myndigheder er blandt hovedårsagerne, men også styring af information og hurtigere innovationstempo ligger til grund for øget kompleksitet. Og det giver en række udfordringer. Eksempelvis flere risici at tage højde for, øgede omkostninger og nødvendigheden af nye evner og færdigheder, siger Jesper Koefoed.
Han peger på, at ændringerne på den anden side også skaber muligheder, for dem som er dygtige nok til at se dem. Blandt andet ved at satse på ny teknologi og uddannelse kan man skabe sig et forspring i forhold til sine konkurrenter.
Undersøgelsen viser, at mindst 70 % af de adspurgte virksomhedsledere mener, at kompleksiteten trods alt kan skabe muligheder i forhold til at opnå konkurrencefordele, skabe nye og bedre forretningsstrategier, ekspansion på nye markeder og øge effektiviteten i virksomheden.