23948sdkhjf

Sensorer går kold i det danske vintervejr

De teknologiske grundsten til fremtidens intelligente byer bliver lagt i disse år

Rundt omkring i verden er man begyndt at få øjnene op mulighederne for intelligente løsninger i byrummet. Hvad enten det er intelligent trafikstyring eller hvordan vores energisystemer kan optimeres til den grønne omstilling. Netop her har Danmark en fordel: 

- I Danmark har vi en enestående mulighed for at bruge vores egne byer til at vise omverdenen mange af fremtidens løsninger for intelligente energisystemer. Vi kan relativt let implementere intelligente og integrerede energisystemer, og desuden er vi ret langt fremme i forhold til brug af it-løsninger, siger Henrik Madsen, professor og leder af CITIES-centret på Danmarks Tekniske Universitet. 

Han peger på, at vi i Danmark har et tidsvindue på cirka fem år, hvor vi bør høste fordelene af vores viden og førerposition inden for udviklingen af de intelligente grønne byer: 

- I Danmark kan vi udvikle og teste nogle unikke grønne løsninger, som vi efterfølgende vil kunne eksportere til resten af verden. 

Kræver samspil mellem teknologiproducenter og byer
Ifølge Henrik Madsen kræver det langsigtede samarbejder mellem byer, interesseorganisationer og teknologiproducenter at udvikle teknologien til fremtidens intelligente byer. Og partnerskaberne skal intensiveres, hvis teknologien skal kunne understøtte den udvikling.

Det billede genkender Neil Patel, chef for forretningsudvikling i D-Link:

- Det er vigtigt, at udviklingen af teknologien til de intelligente byer foregår i samarbejde med byerne selv. Som leverandør af teknologien skal vi forstå, hvad byerne har brug for, så vi kan specialudvikle og skræddersy elementerne til deres individuelle behov, siger han. 

Byer og mennesker udfordrer teknologien 
D-Link samarbejder med byer verden over om at udvikle netværksteknologi til selvkørende biler. GPS-styrede sensorer gør i teorien de selvkørende biler i stand til at opdage forhindringer og navigere udenom. Teknologien alene er dog for upræcis: 

- Alle de her forstyrrende elementer (andre trafikkaner og deres adfærd, red.) kræver en teknologi, som er umådelig præcis. Lige nu er den funktion stadig et GPS-signal, der ofte bliver ødelagt af bygninger, der blokerer eller reflekterer signalerne. Det kan få fatale konsekvenser, siger Niel Patel. 

I hans optik er intelligente byer derfor afhængige af pålidelige og robuste sensorer, såkaldte beacons. 

- Beacons er små enheder, der udsender signaler, som fx smartphones og intelligente biler kan opfange og reagere på, og det er noget, der arbejdes intenst på at udvikle lige nu. Beacons kan give nøjagtig positionering i trafikken, og der kommer ikke til at gå mange år, før vi kommer til at se dem ved vejkryds og lyskurve, siger Neil Patel. 

Det danske vejre er ikke beacon-vejr
Et beacon ved et vejkryds er afhængig af en styringsboks i vejsiden. Her er det danske vejr en udfordring: Vintervejret gør ganske enkelt styringsboksene til små køleskabe, så er er behov for at udvikle robuste industrielle switches, som kan tåle kulden. 

Ifølge Niel Patel vil vi også se et stigende behov for centrale hubs, der kan samle, backhaule og distribuere data fra alt fra miljøsensorer til intelligente skilte og overvågningskameraer. Derudover vil de selvkørende biler levere stadig stigende mængder af data om aktuelle vej- og trafikforhold, som skal kommunikeres til andre køretøjer for at kunne opdatere deres navigations- og trafiksystemer. Fordi dataudvekslingen kommer til at gå begge veje, kommer der til at være en fordel i at udvikle højkapacitets-beacons, der kan fungere som ekstra backups til mobilnetværket.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125