B&O har trecifret millionunderskud trods øget salg
Omsætningen voksede 12 procent hos Bang & Olufsen, som dog stadig bløder på bundlinjen
Det er dog en markant forbedring fra året før, hvor underskuddet lød på 208 millioner kroner.
Underskuddet kommer efter et år, hvor omsætningen voksede 12 procent til knap tre milliarder kroner. Og ifølge topchef Henrik Clausen er virksomheden på rette spor:
- I 2016/17 fortsatte Bang & Olufsen fremgangen og leverede tilfredsstillende vækst, forbedrede virksomhedens lønsomhed og genererede positive frie pengestrømme.
- Vi har haft fokus på at levere nye og innovative produkter til vores kunder, udvikle vores brandpartnerskaber og skabe en mere agil forretningsmodel, og det har bidraget til at styrke vores underliggende forretning og resultater, siger han i en meddelelse.
Væksten findes især i Bang & Olufsens nyere og mere prisvenlige produkter i B&O Play. Her voksede omsætningen 27 procent, mens de mere traditionelle Bang & Olufsen produkter voksede tre procent.
B&O Play udgør en stadigt større del af den samlede omsætning i Struer-virksomheden - 42 procent i år mod 37 procent i sidste regnskabsår.
Bang & Olufsen har som erklæret strategi at nedbringe antallet af selskabets egne butikker og gik fra 485 butikker til 446 butikker i løbet af regnskabsårets 12 måneder.
Tilsvarende steg antallet af såkaldte shop-in-shops fra 172 til 180 og antallet af butikker, der sælger Bang & Olufsens produkter, fra 5692 til 6424.
Over de næste tre år har topchef Henrik Clausen som mål at levere en gennemsnitlig årlig vækst på mere end 10 procent, lyder det i regnskabet.
- Vi har stadig et stykke vej, før vi har nået vores langsigtede mål, men vores fremgang viser, at vi er på rette spor.
- Vi vil fortsætte med at eksekvere på vores strategi og styrke vores fokus på virksomhedens kernekompetencer, så vi fastholder det nuværende vækstmomentum og forbedrer lønsomheden i forretningen, siger han.
/ritzau/