23948sdkhjf

EU vil lokke unge til it-faget

Når de unge ikke vil komme til it-virksomhederne, kommer virksomhederne til de unge.
Det er princippet bag en ny kampagne, hvor it-virksomheder og -uddannelser turnerer rundt i landet for at lokke de unge til at vælge levevej inden for it.

Det er EU-Kommissionen, der står bag den ny kampagne ”e-Skills Week 2010”, som skal informere elever, yngre lærere og mindre og mellemstore virksomheder om de mange muligheder, som job indenfor it indebærer.

Målet er et mere innovativt Europa
Meningen med den grænseoverskridende kampagne er at skabe et mere konkurrencedygtigt og innovativt Europa.

- Hvis Europa skal kunne hamle op med Kina og resten af Asien, så er det tvingende nødvendigt at de unge får øjnene op for it som en mulig levevej, siger branchedirektør Tom Togsverd, DI ITEK, som er ansvarlig for kampagnen i Danmark.

I de kommende måneder vil offentlige institutioner, it-virksomheder, uddannelsesinstitutioner og elever deltage i hundredvis af forskellige aktiviteter, uddannelsesevents, konkurrencer m.m. over hele Europa.

It kan gøre forretningen endnu bedre
”E-Skills Week 2010” er herhjemme bygget op omkring en kampagnebus, der vil gøre holdt i en række større danske byer under kampagnen, og hvor virksomheder og uddannelsessteder viser frem, hvad de har at byde på.

Oplysningskampagnen kulminerer i den særlige europæiske E-Kompetenceuge d. 1.-6. marts 2010.

- Men det er ikke kun de unges interesse, vi skal have vakt gennem kampagnen. Vi skal også have dem, der underviser de unge i folkeskolen og på læreanstalterne med på vognen, hvis det skal batte noget. Og så skal flere virksomheder have øjnene op for, at it kan gøre deres forretning endnu bedre, siger Tom Togsverd.

Offentlige og private partnere fra hele Europa er med i kampagnen. Herhjemme er det blandt andre blandt andet Videnskabsministeriet, Undervisningsministeriet, Alexandra Instituttet og Knowledge Lab.

Kilde: DI ITEK - http://itek.di.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094