23948sdkhjf

Danskerne betaler gerne mere for energirigtige produkter

Langt de fleste danskere vil gerne betale en højere pris for en vare, hvis den er energirigtig. Det viser en undersøgelse foretaget af DI Handel og CATINÉT Research.
De danske forbrugere er for alvor blevet klimabevidste. Det viser en nyligt offentliggjort meningsmåling, som DI Handel og CATINÉT Research har foretaget. Hele 71 pct. af de 1090 adspurgte erklærer sig villige til at betale mere for klimavenlige produkter, mens kun 14 pct. svarer, at de ikke er parate til at betale mere for de klimarigtige varer. Desuden fremgår det af undersøgelsen, at 55 pct. mere opmærksomme på at vælge energivenlige varer i dag, end de var for et år siden.

Flere energibesparende installationer i 2010
Undersøgelsen viser ligeledes, at hver fjerde dansker planlægger at få foretaget energibesparende renovationer og installationer i løbet af 2010, på trods af, at regeringens renoveringspulje er udløbet.

- Undersøgelsen bekræfter vores formodninger om, at interessen for klima og energi for alvor præger forbrugerne. Mange betragter i stigende grad køb af energieffektive produkter som en investering. Dermed ser vi i øjeblikket to strømninger: Selv om forbrugerne generelt er tilbageholdende og prisbevidste, køber mange gerne et dyrere, men mere energivenligt produkt, siger branchedirektør i DI Handel, Lars William Wesch.

Kommunikation er en udfordring for firmaer
Danskernes lyst til at foretage energivenlige renoveringer og installationer i 2010 udgør en mulighed såvel som en udfordring for virksomhederne.

- Mange virksomheder overvejer at satse stærkere på grønne produkter f.eks. inden for elektronik, el- og vvs-markedet. Men det kræver i sidste ende, at forbrugerne eller f.eks. en håndværker, der skal udføre et arbejde for forbrugeren, bliver overbevist om fordelene. Undersøgelsen sender et signal om, at der er voksende interesse for energivenlige produkter, også selvom det koster mere. Viljen er der i befolkningen, men inden for det enkelte marked ligger der en udfordring for virksomhederne i at kommunikere, præcis hvad der spares i energi og over hvilken periode. Forbrugerne vil have klare facts, afslutter Lars William Wesch.

Kilde: DI Handel

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109